Brood met noten en veenbessen

Foto Cathy Van de Moortele
Altijd op zoek naar nieuwe recepten en dan krijg ik wel eens de vraag: waarom doe je dat? Ik vraag het me ook soms af, want ik heb al zoveel recepten waar ik blij van word. Maar toch... ik eet niet graag twee keer hetzelfde en maak niet graag 2x hetzelfde klaar. Dat zal de verklaring zijn zeker?
Ik had net een bestelling noten en gedroogd fruit gedaan bij Pit&Pit, toen ik dit recept tegenkwam. Het recept een beetje aangepast naar mijn eigen inzicht en smaak en voilĂ : dit lekkere brood stond nog de volgende dag op tafel.

Wat hebben we nodig:
  • 360 ml water, lauwwarm
  • 24 gr verse gist
  • 455 gr patisseriebloem
  • 7 gr zout
  • 20 gr fijne griessuiker
  • extra bloem
  • 65 gr gedroogde veenbessen
  • 65 gr noten, droog getoast in een heet pannetje en grof gehakt
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in een grote kom en los er de gist in op. Laat het papje even schuimig worden.
  • Voeg de bloem toe en roer goed om.
  • Voeg het zout en de suiker toe en roer nogmaals om.
  • De massa zal nog behoorlijk plakkerig zijn, maar laat jou dat niet afschrikken.
  • Vet een kom lichtjes in met olie en breng het deeg over in de kom. Sluit af met een deksel.
  • Zet de kom de hele nacht in de koelkast.
  • 's Morgens bebloem je je werkblad en stort je het plakkerige deeg op het werkblad.
  • Laat het deeg 15 min rusten.
  • Bestuif het deeg lichtjes met nog wat extra bloem (niet meer dan nodig) en gebruik je deegschraper om het deeg samen te brengen.
  • Het deeg kleeft nu niet meer aan de handen.
  • Druk het deeg uit en verdeel de helft van de veenbessen en noten over het deeg.
  • Vouw het deeg dicht en duw het weer uit.
  • Strooi de rest van het fruit en de noten over het deeg, vouw dicht en vorm er een langwerpig brood van.
  • Leg het brooddeeg in een lichtjes ingevette en bebloemde bakvorm en laat het deeg 45 min rijzen onder een handdoek.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 230°C.
  • Bestuif het brood met wat bloem en snij het brood in met een lame mesje.
  • Bak het brood 35 - 40 min of tot het gaar is.
TIP:

Als noten gebruikte ik een gelijke hoeveelheid aan ongepelde amandelen, walnoten, pecannoten en hazelnoten.
Je kan de veenbessen ook vervangen door rozijnen, krenten, gedroogde kersen, ...
Als patisseriebloem gebruik ik Suprèmebloem. Deze bloem is heel veelzijdig. Je kan ze zowel gebruiken voor cake, koekjes, zachte broodjes, harde broodjes, pitabroodjes, brood, sandwichen, .. Bij mijn leverancier in Eeklo, vind ik alles wat ik nodig heb om geslaagde broden te bakken: heel veel verschillende soorten bloem/meel, verse of gedroogde gist, broodverbeteraar, gerezen bladerdeeg, bladerdeeg, ... plus daarnaast het advies en bijhorende recepten.
Gebruik je liever korrelgist? Neem dan 1 zakje korrelgist.

Reacties