Marmercake chocolade pistache

Foto Cathy Van de Moortele
Ik ben gek op kookgerief van Emile Henry. Heel degelijk materiaal en ook mooi om naar te kijken. Mijn potten en vormen hebben lange tijd op de vensterbank gestaan, zodat ik ze altijd zag, maar Hubby vond het welletjes. Alles zit nu opgeborgen in mijn kast, maar wordt daarom niet minder gebruikt.  Mijn laatste aanwinst was een grote cakevorm, in het gekende rood van Emile Henry. Het team van Emile Henry France speelde me dit recept door, dat ideaal is om in deze vorm klaar te maken. Ik had nog nooit van pistache pralinĂ© gehoord en al zeker niet dat je het zelf kon maken. Toppertje!

Ik heb wat wijzigingen aangebracht aan het oorspronkelijke recept, zodat ik niet eerst naar de winkel hoefde om ingrediënten bij te halen.

Wat hebben we nodig:
  • 6 eieren, op kamertemperatuur
  • 300 gr fijne griessuiker
  • 100 gr zure room
  • 80 gr Griekse yoghurt
  • 330 gr patisseriebloem
  • 25 gr bakpoeder
  • 180 gr boerenboter, gesmolten en afgekoeld
  • 150 gr fondant chocolade, grof gehakt
  • 100 gr pistache pralinĂ©
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 150°C.
  • Vet je grote cakevorm lichtjes in met gesmolten boter en leg een bakpapiertje op de bodem.
  • Klop de eieren schuimig met de suiker, tot de massa in volume verdubbeld is.
  • Voeg de zure room en de Griekse yoghurt toe en meng goed.
  • Zeef de bloem en het bakpoeder over het beslag en meng het er door.
  • Voeg al kloppend de gesmolten boter toe en meng nogmaals tot een homogeen beslag.
  • Smelt de chocolade au bain marie of in de microgolf. Ik gebruik hier zelf een functie voor op mijn inductiefornuis, zodat de chocolade gewoon in een steelpannetje kan gesmolten worden.
  • Weeg het beslag af en deel het in 2 gelijke delen.
  • Spatel de gesmolten chocolade door het eerste beslag tot het weer een homogeen beslag is.
  • Meng de pistache pralinĂ© met het tweede beslag tot een homogeen beslag.
  • Giet de helft van het pistache beslag in de cakevorm.
  • Giet het chocolade er op. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Giet de rest van het pistache beslag op het chocolade beslag.
  • "Meng" de twee soorten beslag, door met een mes voorzichtig cirkels of S-vormen te maken doorheen het beslag. Meng niet te lang, of je krijgt een bruine cake ipv een gemarmerde cake.
  • Bak de cake 70 min of tot hij gaar is.
  • Laat de cake 10 min afkoelen in de vorm op een rooster.
  • Met een lang mes of paletmesje maak je de zijkanten van de cake voorzichtig los.
  • Draai de cake om op je rooster en verwijder het bakpapier.
  • Draai de cake weer om en laat hem helemaal afkoelen.
TIP:

PralinĂ© van pistache maak je helemaal zelf: Rooster hiervoor 125 gr gepelde pistache noten in een droog, heet pannetje. Verwarm 20 gr water met 60 gr fijne griessuiker op het vuur. Voeg de geroosterde noten toe wanneer de suikersiroop 121°C heeft. Laat de noten even kristalliseren op het vuur en stort ze dan op een bakplaat met bakpapier. Mix de noten samen met 30 gr amandelschilfers of amandelpoeder. Voeg 1 - 2 eetlepels neutrale olie toe op het einde en laat de keukenrobot lang genoeg draaien, tot je een soort half-vloeibare pasta krijgt.

Reacties