Pistoleetjes van Ovenbuurbloem

Foto Cathy Van de Moortele
Dit is ondertussen één van mijn favoriete broodbloemsoorten en ik heb ondertussen toch wel zo'n 15 soorten in mijn voorraadkast staan. Een mooie mengeling van tarwe en rogge, licht volkoren, met een fijne beet. Je kan de bloem puur gebruiken of ze mengen met witte bloem. Deze keer heb ik half/half gekozen: 250 gr Ovenbuurbloem en 250 gr Camp Rémy bloem. Je kiest zelf of je ze al dan niet afwerkt met toppings, maar hier gaan we allemaal voor de zaadjes.

Wat hebben we nodig:
  • 280 ml water
  • 12.5 gr verse gist
  • 250 gr Ovenbuurbloem
  • 250 gr Camp Rémy bloem
  • 15 gr broodverbeteraar
  • 7 gr zout
  • toppings: sesamzaad, maanzaad, boekweitgruten
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood.
  • Breek de gist in het water.
  • Stort de 2 soorten bloem op het water.
  • Meng deze ingrediënten 2 min met de kneedhaak op lage snelheid.
  • Voeg de broodverbeteraar en het zout toe en laat het deeg 11 min kneden op snelheid 2.
  • Maak een bal van het deeg en leg die in een licht ingevette kom met deksel.
  • Laat het deeg 45 min rijzen.
  • Haal het deeg uit de kom en laat het even rusten.
  • Verdeel het deeg in 10 gelijke delen (ik had 82 gr per pistoleetje).
  • Bol de deegballetjes mooi op en duw de bovenkant in de toppings naar keuze.
  • Laat de deegballetjes nogmaals 45 min rijzen. Ik gebruik hiervoor de broodbakbol van Emile Henry.
  • Ondertussen verwarm je de oven voor op 240°C.
  • Bak de pistoleetjes 35 min op 220°C, verwijder het deksel en laat nog 5 - 7 min verder bakken, tot de broodjes net zo krokant zijn als jij dat wilt.
  • Laat de broodjes afkoelen op een rooster.
TIP:

Ovenbuurbloem is een lichtbruine bloem, gedeeltelijk volkoren, op basis van tarwe en rogge.
Camp Rémy bloem is een witte bloem die zorgt voor krokant wit brood met zacht kruim. Ideaal voor pistoleetjes, wit brood of als toevoeging aan bruine soorten bloem.
Broodverbeteraar zorgt voor een beter brood en voor een langere bewaartijd. Je kan de verbeteraar ook gewoon weglaten en evenveel vetstof toevoegen.
Ik heb de broodjes tot een krans gevormd, waarvan 2 in het midden en 8 aan de buitenrand. Met de broodbakbol bakken geeft voor mij het beste resultaat. De broodjes rijzen gelijkmatig en bakken gelijkmatig en geven een krokant eindresultaat.
Mijn bloem koop ik bij Wittevrongel in Eeklo, waar ze maar liefst 40 soorten bakbloem verkopen.
Geen broodbakbol? Laat de broodjes rijzen op een bakplaat onder plastic. Bak ze 35 - 40 min.

Reacties