Gebakken kwartels

Foto Cathy Van de Moortele
Het zijn net mini-kippen, die kwartels. Ik had ze nooit eerder geproefd, laat staan zelf klaargemaakt, tot ik ze overlaatst voorgeschoteld kreeg bij Umami by Han in Maastricht. Heerlijk mals en lekker van smaak. Absoluut niet droog (wat ik wel verwachtte) en het smaakte naar meer. Met als resultaat dat ik zelf mijn kwartels kocht en aan het experimenteren ging. De avond voordien prepareerde ik de kwartels en legde ze te slapen in een kruidige marinade. Wel spannend, maar heel geslaagd. Ik had het al veel eerder moeten proberen.

Wat hebben we nodig:
  • 2 kwartels, volledig
  • 2 eetlepels olie
  • 1 eetlepel witte wijn
  • het sap van 1/2 citroen
  • peper van de molen
  • grof zout
  • 1 gedroogd chili pepertje, heel fijngesnipperd
  • snuif komijn
  • snuif koriander
  • vetstof
  • 100 ml droge witte wijn
  • 1 eetlepel kalfspasta van Knorr
  • 100 ml culinaire room
Hoe gaan we te werk:
  • Met een gevogelteschaar knip je de kwartels door (rugzijde). Draai ze om en breek het bot met je vlakke hand.
  • Droog de kwartels zoveel mogelijk met huishoudrol.
  • Maak de marinade: meng de olie met de wijn, het citroensap en de kruiden.
  • Doe de marinade in een grote diepvrieszak en leg de kwartels erin.
  • Laat de kwartels de hele nacht in de marinade liggen. Je mag het zakje af en toe omdraaien, zodat de kwartels volledig de smaken kunnen opnemen.
  • Verwarm de oven voor op 220°C.
  • Verhit een zware pan (type Le Creuset) op een hevig vuur.
  • Laat er wat vetstof in smelten (ik heb geklaarde boter gebruikt).
  • Haal de kwartels uit de marinade.
  • Kleur de vogels aan alle zijden tot ze mooi bruin zijn.
  • Zet de pan in de oven en laat de kwartels garen in 15 min.
  • Haal de kwartels uit de pan en hou ze warm onder aluminiumfolie.
  • Deglaceer de pan met witte wijn en laat de saus voor de helft inkoken.
  • Roer de kalfspasta door de saus.
  • Leng aan met de room en laat nog even doorkoken.
TIP:

Serveer de kwartels met ravioli gevuld met champignons, aardappelmousseline of met bulgur en fijne groentjes.
Culinaire room zorgt ervoor dat je saus niet schift.
Bak wat boontjes in spek gerold, mee met de kwartels. Het spek zal de saus nog extra smaak geven.
De kalfspasta van Knorr is een gecontreerde pasta om je sauzen mee te verrijken. Ik koop de pasta bij Makro. Heb je geen kalfspasta, gebruik dan een goede kwaliteit bouillonblokje.

Reacties