Indische kool

Ik ben allang fan van rode kool met appeltjes of coleslaw met zure room. Chinese kool kort gebakken in de wok is ook een topper. Waar ik het minder voor heb, is de boerenkool (die trouwens superfood en een echte hype blijkt te zijn, maar het kan mij echt niet bekoren).. De geur van die warme kool, laat mijn maag al omdraaien. Ik ben dan ook altijd sceptisch als het over recepten met warme kool gaat.
Dit Indische koolrecept echter, deed me meteen watertanden. Ik had nog een witte kool in de koelkast liggen en besloot om het meteen uit te proberen en met succes!

Wat hebben we nodig:
  • 4 eetlepels geklaarde boter (ghee)
  • enkele komijnzaadjes
  • enkele chilivlokjes
  • 1 grote ui, gepeld en in heel fijne ringen gesneden
  • snuifje zout
  • snuif kurkuma
  • 1 wortel, geschraapt en grof geraspt
  • 1/4 witte kool, grof geschaafd met de mandoline
  • enkele nigelle zaadjes (zwarte zaadjes van ui)
  • snuif garam masala
  • 1 eetlepel citroensap
Hoe gaan we te werk:
  • Laat de ghee warm worden in een grote pan.
  • Voeg de komijnzaadjes, chili, ui, zout en kurkuma toe.
  • Roerbak de kruiden tot de uien helemaal zacht zijn. Neem er je tijd voor. De specerijen moeten bijna droog zijn.
  • Voeg de wortel, kool, nigellezaadjes en garam masala toe.
  • Roerbak de groenten tot ze bijna zacht zijn.
  • Besprenkel met het citroensap en dien meteen op.
TIP:

Nigelle zaadjes hebben een heel uitgesproken en specifieke smaak. Ik koop ze in de Turkse supermarkt (Gent) en gebruik ze ook om mijn naanbrood mee te pimpen. Vind je ze niet: laat ze dan gewoon weg.

Reacties