Aziatische koolsalade met scampi

Foto Cathy Van de Moortele
Een snelle salade boordevol ingrediënten die lekker en goed voor je zijn. Dit recept is voor 1 persoon, maar ik hou je niet tegen om het recept te verdubbelen.

Wat hebben we nodig:
  • 100 gr witte kool
  • 1 wortel, geschraapt
  • 1/3 rode paprika, ontpit
  • 8 sugar snaps
  • 1/2 rode ui, gepeld
  • 2 pijpajuintjes, schoongemaakt en fijngesnipperd
  • 3 eetlepels sojasaus
  • 3 eetlepels rijstwijn azijn
  • peper en zout
  • 1 teen look, gepeld en gesnipperd
  • een stukje verse gember, geschild en geraspt
  • 1 koffielepel sesamolie
  • 1 eetlepel zwarte sesamzaadjes
  • enkele druppels vloeibare zoetstof, type Natrena
  • 10 scampi's, gepeld en van het darmkanaal ontdaan
  • 1 eetlepel olie
  • 1 eetlepel Chakalaka kruiden
  • Edamame bonen
Hoe gaan we te werk:
  • Schaaf de witte kool heel fijn met een mandoline. Doe de kool in een grote kom.
  • Rasp de wortel grof.
  • Schaaf de paprika in heel dunne reepjes. Doe dat ook met de sugar snaps.
  • Schaaf de rode ui in flinterdunne ringen. 
  • Meng de kool met de wortel, paprika, sugar snaps, ui en pijpajuintjes.
  • Meng de sojasaus met de rijstwijn azijn, peper en zout, look, gember, sesamolie, sesamzaadjes en zoetstof in een bokaaltje. Draai het deksel dicht en schud de vinaigrette. 
  • Giet de helft van de vinaigrette over de salade en schep goed om. 
  • Leg de scampi's in een kommetje.
  • Meng de olie met de kruiden en laat hierin de scampi's kort marineren.
  • Verhit een antikleefpan en bak de scampi's kort aan beide zijden.
  • Schep de koolsalade op je bord. Werk af met de scampi's en de Edamame.
  • Geef de rest van de vinaigrette er apart bij.
TIP:

Edamame koop ik in Delhaize. Je vindt ze bij de sushi. Serveer ze met wat zeezout.
Vind je geen zwart sesamzaad? Neem dan gewoon sesamzaad en rooster dat in een droog pannetje. Ik heb mijn zwart sesamzaad gekocht bij Pit&Pit en gebruik het in al mijn Aziatische slaatjes.
De Chakalakah kruiden zijn superlekker en komen ook van Pit&Pit. Het is een Zuid-Afrikaanse mix, maar ik vind hem heel lekker bij scampi's.
Voor deze salade heb ik een platte, witte kool gebruikt, maar je kan ook gewone witte kool of spitskool gebruiken of zelfs Chinese kool.





Reacties