Spinaziesalade met aardbei en avocado

Foto Cathy Van de Moortele
Drie knallers in één gerecht!
Als kind aten we op vrijdag vaak spinaziepuree met vis. Spinazie kon me toen echt niet bekoren, omdat de spinazie uit bokaaltjes kwam. Ik vond het ronduit vies en wou er dan ook niet van eten. Zelfs niet toen mijn moeder er krokant gebakken croutons bij gaf. De croutons wou ik wel, maar die kreeg ik niet als ik niet van de spinaziepuree at.
Spinazie komt hier enkel vers in de keuken. H-E-E-R-L-I-J-K! Zowel in slaatjes, in wokgerechten, ovenschotels of ja hoor, in spinaziepuree.
Dit slaatje is zomers en kleurrijk en met de maanzaadvinaigrette erbij, zal je snel je huisgenoten aan tafel krijgen.

Wat hebben we nodig:
  • 1 grote zak verse spinazie, gewassen
  • 250 gr aardbeien, gewassen en schoongemaakt
  • 1 avocado, ontpit en in blokjes gesneden
  • 100 gr blue stilton, verkruimeld
  • 50 gr ongepelde amandelschilfers, droog getoast in een pannetje
  • 1/2 rode ui, gepeld en in fijne ringen gesneden
  • 120 ml olie
  • 3 eetlepels appelazijn
  • enkele druppels vloeibare zoetstof
  • 1 eetlepel maanzaadjes
  • 1 koffielepel mosterd
  • peper en zout
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de spinazie in een grote kom.
  • Snij de aardbeien in plakken en doe ze bij de spinazie.
  • Strooi de avocadoblokjes over je slaatje en doe hetzelfde met de kaas.
  • Strooi de amandeltjes over de salade en werk af met de uiringen.
  • Meng de olie met de azijn, zoetstof, maanzaad, mosterd en peper en zout in een bokaaltje.
  • Schud goed.
  • Druppel de vinaigrette over de salade en schep ze door.
TIP:

Je hebt meer dan voldoende vinaigrette voor een volgend slaatje. Bewaar de vinaigrette in het bokaaltje in de koelkast. Ook lekker op pastasalade.

Reacties