Banting broodjes

Foto Cathy Van de Moortele
Toen ik met deze koolhydraatarme levensstijl begon, wist ik dat het over and out was met brood, pasta, aardappelen, rijst, gebak, koekjes,... Tarwe is een nono in deze levensstijl, maar hoe zou ik - als koolhydraatjunkie - dat overleven? Hoe zou ik me aanpassen zonder dat brood? Ik bak zo graag vers brood en geniet ten volle van een krokant korstje en zacht broodkruim.
Gelukkig is er het wereldwijde web en vind je meer dan genoeg smakelijke recepten die je klassieke brood kunnen vervangen. Deze Banting broodjes bijvoorbeeld. Lekker met al die pitjes erin. Beleg ze met ham of kaas of misschien wel mierikswortelsaus, rosbief en raketsla? Of sla, krokant spek, plak tomaat en een gebakken eitje?

Wat hebben we nodig:
  • 4 eieren
  • 150 gr Griekse yoghurt
  • 100 gr amandelpoeder
  • 60 gr gebroken lijnzaad
  • 80 gr zonnebloempitjes
  • 20 gr kokosbloem
  • 10 gr vlozaadvezels (psyllium husk)
  • 1 snuifje bakpoeder
  • 1 snuifje zout
  • extra zonnebloempitten
Hoe gaan we te werk:
Foto Cathy Van de Moortele
  • Verwarm de oven voor op 190°C.
  • Klop de eieren luchtig.
  • Mix de yoghurt door de eieren.
  • Meng het amandelpoeder met het lijnzaad, de zonnebloempitjes, kokosbloem, vlozaadvezels, bakpoeder en zout.
  • Roer de droge ingrediënten door de natte en laat alles 10 min rusten zodat het vocht opgeslorpt wordt door de vezels.
  • Maak 6 porties van 100 gr en leg die op een bakplaat met bakpapier.
  • Gebruik de achterkant van een natte lepel om de broodjes rond te maken. Ze zullen niet echt rijzen, dus maak ze meteen op de grootte die jij wilt.
  • Strooi de zonnebloempitjes over de broodjes en bak ze 25 min of tot ze mooi gekleurd zijn.
  • Laat de broodjes afkoelen op een taartrooster.
TIP:

Vlozaadvezels (ook wel psyllium husk genoemd) kan je kopen bij Pit&Pit. Ze zorgen voor een goeie darmtransit en helpen de ingrediënten bij elkaar houden (doordat er geen gluten in dit deeg zitten).
Ik gebruik mijn Tupperware hamburger pers om de broodjes hun gelijke vorm te geven.
Snij je Banting broodjes in dikke repen en serveer ze met opgeklopte slagroom en aardbeien. 

Reacties

Anoniem zei…
Heerlijk receptje, Cathy! Doe zo voort!