Hamburgerbroodjes zonder de koolhydraten

Foto Cathy Van de Moortele
Als echte broodeters is het niet makkelijk om brood te laten vallen, eens je start met een koolhydraatarme levensstijl. Ik weet wel, dat brood mijn bloedsuikers enorm laat stijgen en daarom was ik op zoek naar een andere manier van eten. Om toch eens "brood" te kunnen eten, zocht ik naar andere mogelijkheden. Deze broodjes doen het prima! Ze lijken een beetje op eierkoeken van uitzicht en structuur, maar smaken helemaal anders.

Wat hebben we nodig:
  • 250 gr amandelpoeder
  • 15 gr LSA
  • 250 gr Griekse yoghurt
  • 3 eieren
  • 1 koffielepel natriumbicarbonaat
  • 100 gr boter, gesmolten
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 200°C. Bekleed je bakplaat met bakpapier.
  • Klop alle ingrediënten samen in de kom van de Kenwood.
  • Reken per broodje 3 eetlepels van het beslag. Gebruik de achterkant van een lepel om te hoopjes wat af te vlakken. Zorg dat er voldoende ruimte tussen de broodjes zit, zodat ze niet aan elkaar kleven. Je hebt genoeg beslag voor 10 broodjes.
  • Bak de broodjes 15 min.
  • Laat de broodjes volledig afkoelen op een taartrooster.
TIP:

Foto Cathy Van de Moortele
Je kan de broodjes net voor het bakken bestrooien met geraspte Parmezaanse kaas en gedroogde kruiden of met nigellezaad of wit/zwart sesamzaad, als je ze graag hartig wilt.
Je kan de broodjes ook toasten. Dat heb ik ook gedaan, voor ik ze besmeerd heb met home made mayonaise en belegd met notensla, tomaat, kaas, krokant gebakken spek.
De LSA zorgt voor extra vezeltjes en smaak. Je kan die ook gewoon weglaten, maar voor mij is het een must.

Reacties