Boomstammetjes

Foto Cathy Van de Moortele
Toen we nog in Eeklo woonden en twee peuters in huis hadden, viel het me op hoe vaak er gehakt op het menu kwam te staan: hamburgers, blinde vinken, spaghetti bolognaise, worst, gehaktballetjes in tomatensaus, frikandon en ook boomstammetjes... Het leek me toch niet gezond om zo vaak gehakt te eten. Dat was voor mij het keerpunt om maandmenu's te gaan samenstellen. Ik probeerde zo vaak mogelijk te variëren tussen kip, rund, varken, kalf, vis, veggie, eieren en ik slaagde er zelfs in om maandmenu's te maken waarop geen twee keer hetzelfde gerecht stond.
Ondertussen zijn de dochters geen peuters meer maar twee volwassen meiden van 18 en 20. De maandmenu's zijn ingekort tot weekmenu's, maar de regel van afwisseling is er nog altijd. Gehakt staat veel minder op het menu, maar ik kan er echt nog wel van genieten... je weet wel, dat vers gehakt, waar je een balletje van draait en zomaar in je mond stopt...
Anyway, boomstammetjes. Helemaal niet moeilijk om zelf te maken en je bepaalt zelf wat er in gaat. Ik had nog een stuk pittige Mediterraanse kaas liggen, die ik geraspt heb voor bij het gemengd gehakt. Kies ingrediënten die jij zelf lekker vindt: dan is het resultaat helemaal je ding!

Wat hebben we nodig:
  • 500 gr gemengd gehakt
  • 1 ei
  • 2 eetlepels paneermeel
  • 150 gr pittige kaas, geraspt
  • gehaktkruiden met gedroogde uitjes
  • verse peterselie, fijngesnipperd
  • oranje paneermeel (vragen aan je slager) om te paneren
  • olie
  • boter
Hoe gaan we te werk:
  • Meng het gehakt met het ei, paneermeel, de kaas en de gehaktkruiden.
  • Vorm 4 boomstammetjes van het gehakt. Zorg dat het vlees mooi compact is en geen scheuren vertoont.
  • Leg de boomstammetjes op een bordje en zet ze 30 min in de koelkast om op te stijven.
  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Doe de peterselie op een bordje en het paneermeel op een tweede bordje.
  • Doop de uiteinden van de boomstammetjes in de peterselie en rol ze dan door het oranje paneermeel.
  • Verhit een gietijzeren pannetje en laat de boter en olie samen warm worden. De olie zorgt ervoor dat de boter niet verbrandt.
  • Kleur de boomstammetjes aan alle zijden aan en laat ze verder garen in de oven (gedurende 20 min).
TIP:

Kies eens voor kippengehakt of kalfsgehakt.
Lekker met ajuintjessaus en snijboontjes.

Reacties

Euhm... doe je dat echt, gehaktballetjes rollen en rauw opeten?
Dag Ruben

Zeker weten. Rauw gehakt op de boterham ook, met pickles. Dagvers uiteraard. Rauw gehakt wordt hier meteen verbruikt.