Sagnarelli met mini pompoentjes en spek

Foto Cathy Van de Moortele
Maak van het zijdezachte pastarecept deze sagnarelli. Heel makkelijk om zelf sagnarelli te maken. Je hoeft de lange pastavellen enkel nog in rechthoekjes te snijden. Ik gebruik daar zelf een sagnarelli gekarteld pastawiel voor, maar je kan ook gewoon een scherp mes gebruiken.
De mini pompoentjes heb ik meegebracht uit een Italiaans winkeltje, maar ik denk dat ik de volgende keer gewoon verse pompoen gebruik. In grove brunoise en dan zachtjes bakken, lijkt me net zo lekker bij deze pastasoort.

Wat hebben we nodig:
  • sagnarelli
  • 5 plakjes ontbijtspek, in reepjes gesneden
  • 1 bokaaltje mini pompoentjes (of je gebruikt 1/8 van een grote pompoen, in blokjes)
  • 2 eetlepels roomkaas
  • verse bieslook, fijngesnipperd
  • peper en zout
Hoe gaan we te werk:
  • Kook de sagnarelli beetgaar in ruim, gezouten water.
  • Bak het spek in een droge, hete pan, tot het vet wegsmelt.
  • Bak de pompoentjes even mee.
  • Giet de pasta af en laat de sagnarelli nog even meegaren. Er mag gerust nog wat kookvocht van de pasta bij. Dat maakt het makkelijker om de saus te binden.
  • Roer de kaas door je pastagerecht en werk af met bieslook, peper en zout.
TIP:

Je kan de verse pompoenblokjes ook roosteren in de oven. Besprenkel ze dan wel met wat olie en strooi er verse oregano over.

Reacties