Gevulde broccoli aardappelen in de oven

Foto Cathy Van de Moortele
Ik hou eigenlijk helemaal niet van broccoli. Enkel de (rauwe) stelen kunnen me bekoren, met hun knapperigheid en natuurlijke zoetheid. Ik schil de stelen en snij ze in plakjes en die peuzel ik lekker op. De roosjes eet ik normaal gezien alleen als ze maximum 2 min gegaard zijn, zodat ze er nog mooi fris en fleurig uitzien en er nog beet aan is. Maar ik moet mijn mening herzien. Voor dit recept moest de broccoli echt gaar zijn, anders kon ik hem niet spuiten met de aardappelpuree. En het was de moeite waard. Ik ben fan!
Dit is trouwens een leuke manier om kinderen broccoli te laten eten. Of mama's... die het niet zo hebben voor broccoli.

Wat hebben we nodig:
  • 7 grote, kruimige aardappelen, ongeschild maar gewassen
  • 1 broccoli, schoongemaakt en gaar gekookt
  • 125 ml zure room
  • 75 gr mozzarella, geraspt + een beetje extra voor de afwerking
  • vers gesnipperde bieslook
  • peper en zout
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 200°C. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Prik de aardappelen op meerdere plaatsen in met een vork en leg ze op een ovenschaal.
  • Bak de aardappelen 30 min, draai ze om en bak ze nog 30 min of tot ze gaar zijn en je er met de punt van een aardappelmesje makkelijk door kan.
  • Snij 1/3 van de aardappelen horizontaal weg. Hou de hoedjes apart.
  • Gebruik een meloenschepje om het aardappelkruim voorzichtig uit de pel te halen. Breek de pel niet.
  • Stamp de aardappelen met de broccoli.
  • Roer de zure room, kaas en bieslook door de puree en kruid met peper en zout.
  • Schep deze groentenpuree in een spuitzak met grote, gekartelde mond.
  • Vul de aardappelpellen op met de puree. Zorg dat de aardappelen weer helemaal gevuld zijn. Ze mogen gerust een torentje hebben.
  • Zet de hoedjes schuin op de puree en werk af met extra mozzarella.
  • Warm de aardappelen weer op in een oven van 180°C.
TIP:

Je kan ook boter gebruiken ipv zure room, maar de zure room geeft toch een zachtere toets.
Heb je cheddar kaas in huis? Lekker kleurrijk en smaakvol, ter vervanging van de mozzarella.
Doe eens wat gebakken, verkruimeld spek bij de broccoli puree... hmhmhmhmhm

Reacties