Vietnamese Pho met kip

Foto Lana Joos
Nu en dan horen we nog eens iets van Hien Nguyen Totla. Zij was één van de Duitse uitwisselingsstudenten die wij een week als gast in huis hadden. Hien was heel erg geboeid door koken en bakken. Zo jammer dat we niet wat meer tijd hadden om samen in de keuken te staan.
Toen Hien me liet weten dat ze al een paar recepten van mijn kookblog had geprobeerd, voelde ik me wel vereerd. Ik vroeg toen naar haar favoriete recept en ze kwam met dit recept aanzetten: Vietnamese Pho met kip. Haar mama geeft haar geheimen prijs en dat geheim mag ik met jullie delen.

Wat hebben we nodig:
  • 1 grote kip, van het vel ontdaan
  • 2 steranijsjes
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 3 plakjes gember, geschild
  • snuif zout
  • 1 eetlepel vissaus
  • rijstnoedels
  • 1 eetlepel azijn
  • verse koriander, gesnipperd
  • 4 pijpajuintjes, schoongemaakt en gesnipperd
  • een handvol sojascheuten
  • een stukje chilipeper, ontpit en fijngesnipperd
  • sriracha saus
  • citroensap
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de kip in een grote kookpot. Vul de pot met water tot de kip helemaal onder staat.
  • Rooster de sterazijn, gember en uien in een pannetje zonder vetstof.
  • Voeg deze smaakmakers toe aan de kippenbouillon. Kruid met zout.
  • Breng de bouillon aan de kook en schuim regelmatig af.
  • Haal de gare kip uit de bouillon en trek ze in stukken.
  • Giet de bouillon door een zeef in een andere pot.
  • Kruid de bouillon met de vissaus.
  • Kook de rijstnoedels met een snuif zout en de azijn.
  • Verdeel de rijstnoedels over mooie kommetjes. Strooi in elke kom een gulle hoeveelheid kip.
  • Werk af met koriander, pijpajuin en sojascheuten.
  • Giet voorzichtig de bouillon over de kip. Strooi wat chilipeper over elk kommetje.
  • Serveer met sriracha saus en citroensap.
TIP:

Sriracha saus is een heel pittige saus. Je kan ook sambal oelek of tabasco gebruiken om je Pho meer karakter te geven.

Reacties