Vlaamse hutsepot

Ik heb nog nachtmerries als ik terug denk aan hutsepot momenten uit mijn kindertijd. Ik vond het zo vies en had elke keer wurgneigingen als ik er nog maar aan dacht. Wil één van de lievelingsgerechten van mijn man nu toch wel hutsepot zijn zeker? Dus maak ik 1x per jaar een hele grote hoeveelheid hutsepot en die wordt dan ingevroren om te eten als ik niet thuis ben. Iedereen content!

Wat hebben we nodig:
  • 50 gr vetstof
  • 3 grote uien, gepeld en grof gehakt
  • 5 wortels, geschraapt en grof gesneden
  • 1 busseltje rapen, geschild en grof gesneden
  • 2 preien, schoongemaakt en grof gesneden
  • 10 spruiten, schoongemaakt
  • 1/2 savooikool, grof gesneden
  • groentenbouillon
  • 7 aardappelen, geschild en in gelijke stukken gesneden
  • peper en zout
Hoe gaan we te werk:
  • Laat de vetstof smelten in een pot met zware bodem, type Le Creuset.
  • Fruit de uien aan en voeg de wortels toe.
  • Leg de raapjes, prei en spruiten op de worteltjes en dek af met de savooikool.
  • Overgiet met de bouillon tot de groentjes half onder staan.
  • Strooi de aardappelen over de savooi, dek af met het deksel en breng de hutsepot aan de kook.
  • Laat de hutsepot zachtjes verder garen.
  • Stamp alles door elkaar met een pureestamper maar zorg dat het geen moes wordt. Er mogen gerust nog wat stukjes groente te zien zijn.
  • Kruid af met peper en zout. 
    Foto Cathy Van de Moortele
TIP:

Bak enkele worsten aan en laat die verder meegaren op de hutsepot.
Zoals elke stoofschotel: de volgende dag smaakt het nog beter (het is van horen zeggen, want ik ga echt geen hutsepot eten).
Hutsepot kan je ook klaarmaken in de slowcooker. Ik bak de groentjes dan niet eerst aan. Gewoon alle groenten samen in de slowcooker en overgieten met de bouillon. Eerst op HIGH en daarna op LOW en laat maar trekken. Het vlees bak ik wel aan en laat het dan verder meegaren op de hutsepot.

Reacties