Faluchen

Foto Cathy Van de Moortele
Als je opgegroeid bent tegen de Franse grens, heb je zeker kunnen smullen van ovenverse faluchen. Sedert ik in Oost-Vlaanderen woon, kom ik ze niet meer zo vaak tegen en de bakkers kennen deze ovenbroodjes ook niet. Soms kan ik er eens op de kop tikken bij een marktkraam uit Diksmuide, maar ze zijn nog niet dezelfde als deze van "net over de grens". Uiteraard was ik heel blij, toen ik in het Bakboek - De Klassiekers, het recept voor faluchen tegen kwam. De auteur noemde deze broodjes pita broodjes, maar daar doen ze me helemaal niet aan denken. Deze faluchen hebben de eigenschap, dat ze na het afkoelen weer zacht worden, net zoals het hoort.
Ik koop graag mijn gist en bloemsoorten bij de plaatselijke bakker. Zo kan ik verschillende soorten brood uitproberen naargelang de bloemsoort die ik die dag gekocht heb. Faluchen kan je maken met gewone tarwebloem, maar ook met bruine bloem.

Wat hebben we nodig:
  • 42 gr verse gist
  • 250 ml water, lauwwarm
  • 450 gr patisseriebloem (ik gebruik Suprème)
  • 7 gr zout
  • 15 gr boter, op kamertemperatuur
  • 100 gr broodbloem, extra
Hoe gaan we te werk:
  • Breek de gist in het water en roer tot een glad papje. Dek het papje af en laat het schuimig worden.
  • Doe de bloem in de kom van de Kenwood.
  • Voeg het gistpapje toe en meng 1 min op lage snelheid.
  • Voeg het zout toe en meng nogmaals 1 min op lage snelheid.
  • Voeg de boter in vlokjes toe en kneed nog 3 min op lage snelheid.
  • Verhoog de snelheid een beetje en laat het deeg nu 6 - 9 min kneden.
  • Haal het deeg uit de kom, vorm er een bal van en laat het 20 min rusten onder een handdoek op een licht bebloemd werkvlak.
  • Weeg 15 balletjes van 50 gr af, bol ze op en laat ze 25 min rusten onder een handdoek.
  • Bestrooi je werkvlak met de bloem.
  • Neem een deegballetje en druk het plat in de bloem. Rol elk balletje verder uit tot het een doorsnede heeft van ongeveer 10 cm.
  • Leg de broodjes op met bakpapier beklede bakplaten. Laat ze 10 min rijzen onder een handdoek.
  • Prik de broodjes in met een vork en laat ze nog 30 min rijzen of tot ze in volume verdubbeld zijn.
  • Verwarm de oven voor op 240°C.
  • Benevel de broodjes net voor ze de oven ingaan, met water.
  • Bak de broodjes 7 - 8 min of tot ze heel lichtgekleurd zijn. 
  • Laat de broodjes afkoelen op een rooster.
TIP:

Besmeerd met echte boter en zelfgemaakte confituur, heb je enkel nog een kop goede koffie nodig om je dag te beginnen.
De kwaliteit van de bloem, is cruciaal voor een goed resultaat. Patisseriebloem of bloem uit de supermarkt is niet echt geschikt om brood mee te bakken. Kies een goede soort broodbloem, die voldoende gluten bevat. Je zal niet ontgoocheld zijn.

Reacties