Bobotie

Ik kom regelmatig in Nederland. Het woord Bobotie was me dan ook niet vreemd, omdat ik het wel al gezien had in de supermarkt. Ik had het echter nooit eerder zelf klaargemaakt, tot een vriendelijke dame mij wees op dit recept, dat al een hele tijd favoriet was in haar gezin en een Nederlandse versie is van het oorspronkelijk Zuidafrikaanse recept. Dan moet je dat toch gewoon uittesten?

Foto Cathy Van de Moortele
Wat hebben we nodig:
  • een beetje vetstof
  • 2 uien, gepeld en grof gehakt
  • 2 appels, geschild en van het klokhuis ontdaan, in grove brunoise gesneden
  • 240 gr gedroogde abrikozen, geweld, in fijne brunoise gesneden
  • 2 grote tomaten, ontveld en ontpit, in grove brunoise gesneden
  • 500 gr gehakt
  • 2 eetlepels abrikozenconfituur
  • 2 koffielepels kerriepoeder
  • 2 koffielepels Worcestershire saus
  • 2 eetlepels ketchup
  • 2 teentjes look, gepeld
  • peper en zout
  • 1 kg gekookte aardappelen, in schijfjes gesneden
  • 250 ml zure room
  • 100 ml melk
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 200C.
  • Verhit een beetje vetstof in een grote pan.
  • Fruit de uisnippers aan en bak de appelblokjes even mee. 
  • Meng de gefruite uisnippers en appelblokjes met de abrikozen- en de tomatenblokjes en laat alles uitlekken in een zeef.
  • Bak het gehakt rul in dezelfde pan. Je hebt geen extra vetstof nodig.
  • Voeg de confituur, kerrie, Worcestershire, ketchup en look toe.
  • Kruid af met peper en zout. Bak het gehakt goed gaar.
  • Roer het mengsel uit de zeef door het gehakt.
  • Schep deze vulling in een grote ovenschaal.
  • Dek af met plakjes aardappel, die je dakpansgewijs op het vlees schikt.
  • Klop de zure room los met de melk en giet het over de aardappelen.
  • Bak de Bobotie 40 min tot hij mooi gekleurd is.
TIP:

Bobotie werd oorspronkelijk gemaakt met een mengeling van schapenvlees en rundsvlees. Ik hou het toch liever op gemengd gehakt.
Je kan ook nog geraspte kaas op het gerecht strooien. Doe dat dan halverwege de baktijd.
Ik heb kokosolie gebruikt als vetstof omdat me dat hier echt gepast leek.
Je kan het gehaktmengsel ook van een laag aardappelpuree voorzien ipv de schijfjes gekookte aardappel.

Reacties