Steak Diane

Ik ben geen grote vleeseter, maar als ik vlees eet, dan wil ik wel het lekkerste stuk. Voor rundsvlees kies ik graag een dik stuk filet pur. Nauwelijks gebakken, enkel een keer kort in de pan aan beide kanten.
Gordon Ramsay maakt deze lekkere Steak Diane saus en dat wou ik met jullie delen.

Wat hebben we nodig:
  • 1 eetlepel olie
  • 2 sjalotten, gepeld en in fijne ringen gesnipperd
  • 1 teentje look, geperst
  • peper en zout
  • 1/2 bakje kastanjechampignons, in plakjes gesneden
  • een klompje boter
  • scheut worcestershiresaus
  • 1 theelepel mosterd
  • scheut cognac
  • 200 ml room
  • peterselie, vers gehakt
Hoe gaan we te werk:
  • Verhit de olie in de pan waarin je het vlees gebakken hebt.
  • Stoof de sjalotten aan met de look en kruid met peper en zout.
  • Voeg de champignons toe en laat ze even mee bakken. Besprenkel met de worcestershiresaus en roer de mosterd onder de saus.
  • Voeg nu ook het klompje boter toe.
  • Flambeer de saus met de cognac en laat de alcohol verdampen.
  • Voeg de room toe en laat de saus even doorkoken.
  • Werk af met de peterselie en serveer de saus over de steak.
TIP:

Wil je wat meer pit, voeg dan nog wat groene peperbollen toe.
Vervang de room door light room of sojaroom.


Reacties