Een Oosters stukje tonijn

Ik hou sowieso van vis en al zeker van rauwe vis. Rauwe zalm, rauwe tonijn of een carpaccio van sint-jacobsschelpen: bel me.
Kort gebakken tonijn is een van mijn favoriete visbereidingen. Toen ik deze gemarineerde versie geprobeerd had, wist ik dat ze in mijn kookboek zou komen. Heerlijk van smaak en de textuur van je tonijn is perfect.

Wat hebben we nodig:
  • 2 verse tonijnsteaks
  • 1,5 eetlepel sojasaus
  • 1/2 eetlepel mirin
  • 1.5 eetlepel olie
  • 1 eetlepel kristalsuiker
  • 1 eetlepel vers geraspte gember
Hoe gaan we te werk:
  • Neem een Ziploc zakje en doe daarin de sojasaus, mirin, olie, suiker en gember. 
  • Sluit het zakje en kneed het goed, zodat de suiker oplost en alle smaken zich kunnen vermengen.
  • Voeg de tonijn toe aan de marinade, sluit het zakje en laat de tonijn 2u marineren in de koelkast.
  • Verhit een antikleefpannetje tot het goed heet is.
  • Haal de tonijn uit de marinade en grill de steaks kort. Ze moeten van binnen nog rauw zijn.
  • Bestrijk de tonijn met de resterende marinade.
  • Snij de tonijn diagonaal in plakken en serveer lauwwarm.
TIP:

Serveer deze biefstukken uit de zee met kort gestoomde spercieboontjes, roergebakken oesterzwammen met pijpajuintjes en geraspte daikon.
Mirin is Japanse rijstwijn. Te vinden in de Aziatische zaak of in de betere supermarkt. Heb je geen mirin, gebruik dan sherry.
Daikon is een Japanse rammenas. Je vindt hem soms gepekeld, maar ook vers is die superlekker. Daikon smaakt een beetje naar radijs en bewaart lang in de koelkast. Een perfecte combinatie met een Aziatische maaltijd. Schillen en daarna in dunne plakjes snijden of gewoon raspen. Lekker met een mierikswortelsausje. Geraspte daikon hoeft geen citroensap. Het blijft heel lang mooi wit van kleur.

Reacties