Salade van Shareef

Foto Cathy Van de Moortele

Elke keer opnieuw verrast Shareef me met zijn knapperige salades. Ik hou hiervan, echt. Shareef komt uit Gaza en verblijft nu al langer dan 1.5 jaar in België. Hij is een uitstekende kok en houdt van vers, goed gekruid (spicy!) en vooral: hij houdt er van om zijn maaltijd te delen met mensen die hem dierbaar zijn. Elke week schuif ik wel aan, om samen met hem te eten. Gezien de taalbarrière (zijn kennis van het Nederlands is even goed als mijn Arabisch), communiceren wij door eten. We begrijpen elkaar met weinig woorden. De zorgzaamheid waarmee hij onze borden klaar maakt, beschrijft de persoon die hij is. Dankbaar voor dit soort ontmoetingen. Blij dat ik de kans krijg om de Palestijnse keuken te leren kennen.

Wat hebben we nodig:

  • 1/4 rode ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 wortel, geschraapt en in fijne brunoise gesneden
  • 5 radijsjes, schoongemaakt en in fijne brunoise gesneden
  • 1/2 komkommer, in fijne brunoise gesneden
  • 50 gr rode kool, fijngesnipperd
  • maïskorrels van 1 maïskolf
  • 10 Looye honingtomaatjes, in plakjes gesneden
  • platte peterselie, fijngesnipperd
  • een stukje rode chilipeper, ontpit en fijngesnipperd
  • sap van 1/2 citroen
  • zout naar smaak

Hoe gaan we te werk:

  • Breng alle ingrediënten samen in een kom.
  • Besprenkel met het citroensap en kruid met zout.
  • Serveer de salade meteen.

TIP:

De maïskolven koop ik voorverpakt per 2 stuks bij Lidl.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties