Omega 3 brood in de broodbakbol

Foto Cathy Van de Moortele

Toen ik er even over nadacht, moest ik bekennen dat ik zelden brood bak zonder mijn broodbakbol. Het is een gewoonte geworden, brood bakken hangt samen met de broodbakbol in dit huis. Hij is ook zo prachtig en staat altijd open en bloot op mijn keukenrek, zodat ik hem zo vaak mogelijk kan gebruiken zonder op zoek te moeten gaan waar hij nu opgeborgen staat.
Omega 3, een van onze favoriete broden. Ook nu de oudste dochter niet meer thuis woont (zij was grote fan van dit brood), wordt dit brood nog regelmatig gebakken. Het meel koop ik in zakken van 5 kg. Het wordt verdeeld door Dossche Mills en ik koop het bij Wittevrongel in Eeklo (waar ik trouwens al mijn bakbloem/meel koop). Doe ze daar maar de groeten!
Pas op, in dit meel zit al zout, voeg er geen meer aan toe.

Wat hebben we nodig:

  • 280 ml water, op kamertemperatuur
  • 12 gr verse gist
  • 100 gr witte broodbloem
  • 400 gr Omega 3 meel
  • 15 gr smout (of boter)

Hoe gaan we te werk:

  • Doe het water in de kom van de Kenwood en breek er de gist in.
  • Voeg de witte bloem toe en meng met een garde.
  • Laat het papje 15 min staan.
  • Voeg het Omega 3 meel toe en laat de Kenwood het deeg 11 min kneden.
  • Naar het einde van de kneedtijd voeg je de smout toe.
  • Bol het deeg losjes op en laat het 20 min rusten in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Ontgas het deeg en bol het nu wat strakker op. Leg het deeg weer in de lichtjes ingevette kom met deksel en laat het nogmaals 20 min rijzen.
  • Ontgas het deeg en bol het nu op tot het brood dat je zo meteen zal bakken.
  • Leg de deegbal omgekeerd in een rijsmandje (of leg het meteen op de broodbakschaal met de koepel er over) en dek af met een handdoek.
  • Laat het brood 45 min rijzen.
  • Ondertussen verwarm je de heteluchtoven voor op 230°C.
  • Draai het rijsmandje voorzichtig om, zodat het brood uit het mandje op de schaal terecht komt.
  • Bestuif het brood lichtjes met wat bloem en wrijf het met je hand voorzichtig over het brood.
  • Met een scherp lame mesje kan je het brood insnijden om het wat meer karakter te geven en om het brood te laten openscheuren op de plaats waar jij dat wil.
  • Zet de koepel op het brood en zet de broodbakbol in de oven voor 20 min.
  • Verwijder de koepel, verlaag de temperatuur naar 210°C en laat het brood nog 20 min verder bakken.
  • Laat het brood afkoelen op een rooster. 
TIP:

Je kan ook Omega 3 brood bakken zonder toevoeging van witte bloem. Gebruik dan gewoon 500 gr Omega 3.



Reacties