Char siu kip

Foto Cathy Van de Moortele

Dit is mijn eerste char siu gerecht. Wat lekker zeg! Ik kijk al uit naar de zomer, wanneer ik de Kamado weer vanonder zijn winterjas kan halen. Vandaag heb ik de char siu gegrild in een hete grillpan, maar het lijkt me nog lekkerder om er de rooksmaak van de Kamado bij te hebben.
Neem ontboute kippendijen voor dit gerecht. Je hebt het vet nodig om de kip sappig te houden. 
Een kommetje confetti rijst erbij en voila!

Wat hebben we nodig:

  • 450 gr ontboute kippendijen
  • 1 eetlepel vloeibare honing
  • 1 eetlepel sojasaus
  • 1 eetlepel donkere sojasaus
  • 1 eetlepel oestersaus
  • 30 gr donkerbruine suiker
  • 1 eetlepel gember/knoflookpasta
  • 1 koffielepel Chinese 5 spice
  • snuif witte peper
  • zonnebloemolie

Hoe gaan we te werk:

  • Zorg dat het vlees overal even dik is. Dikkere stukken snij je open door je mes plat er doorheen te halen en de kip open te leggen.
  • In een kom meng je alle andere ingrediënten (behalve de olie) tot een marinade.
  • Leg de kip in de marinade en zet ze gedurende minstens 2u koel weg.
  • Haal de kip uit de koelkast, een half uurtje voor je ze wilt eten, zodat ze niet meer ijskoud is.
  • Zet een geribbelde grillpan op het vuur en warm ze goed op.
  • Bestrijk de pan met een beetje zonnebloemolie.
  • Van zodra de pan begint te roken, leg je de gemarineerde kip in de pan. Zorg dat de stukken elkaar niet raken en dat je de pan niet te vol legt.
  • De kip heeft niet veel tijd nodig om te garen. 
  • Draai ze om van zodra ze loslaat van de pan en mooie grillstrepen heeft.
  • Door de suiker in de marinade zal het vlees lichtjes "aanbakken" en zwart zien, maar dat geeft alleen maar extra smaak.
  • Snij de char siu in plakken en serveer ze met rijst.

TIP:

Voor de confetti rijst fruitte ik ui aan met selder en wortel en die mengde ik met de gekookte rijst.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties