Carrot cake

Foto Cathy Van de Moortele

Jonge worteltjes met lof, zo koop ik mijn wortels het liefst. Ze zijn vers en zoet en knapperig. Mijn jongste dochter durft wel eens pesto te maken met het loof, misschien vind jij dat ook wel iets?
Carrot cake dus. Ik doe er pecannootjes in, maar walnoten doen het ook prima. De worteltjes rasp ik fijn, dat draagt mijn voorkeur. Hou een beetje van het wortellof apart voor de afwerking, het oogt supermooi!
Voor nagenoeg al mijn gebak gebruik ik de traditionele boven- en onderwarmte in de oven. Als jij liever heteluchtoven gebruikt, zet dan de temperatuur 20° lager.

Wat hebben we nodig:

  • 2 eieren
  • 100 gr fijne griessuiker
  • 100 ml zonnebloemolie
  • 1 koffielepel vanille extract
  • 150 gr patisseriebloem
  • 4 gr bakpoeder
  • snuifje zout
  • 50 gr pecannoten, gebroken + extra voor de afwerking
  • 150 gr jonge wortelen, schoongemaakt en fijn geraspt
  • 150 gr fondantsuiker (suikerglazuur)

Hoe gaan we te werk:

  • Vet een kleine cakevorm (inhoud 1 l) in met bakspray.
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Klop de eieren los met de suiker in de kom van de Kenwood.
  • Voeg de olie geleidelijk aan toe aan het eiersuikermengsel.
  • Voeg ook de vanille toe en klop nogmaals op.
  • Zeef de bloem met het bakpoeder en het zout.
  • Voeg deze droge ingrediënten toe aan het beslag en meng kort tot alle bloem is opgenomen.
  • Meng de noten door het beslag en daarna de wortelen.
  • Breng het beslag over in de voorbereide vorm en zet de cake voor 45 min in de oven.
  • Test de cake om te zien of hij gaar is. Zie je nog een beetje nat beslag? Zet de cake dan iets langer in de oven.
  • Laat de cake volledig afkoelen in de vorm op een taartrooster.
  • Verwarm de fondantsuiker tot hij lichaamstemperatuur heeft. Laat hem niet warmer worden, anders zal de consistentie niet correct zijn. 
  • Ontvorm de cake en giet de fondantsuiker er over.
  • Werk af met de pecannoten en lof van de wortelen.
Foto Cathy Van de Moortele

TIP:

Snij mooie plakken van de cake, net voor je hem wilt eten.
Je kan uiteraard zelf suikerglazuur maken met bloemsuiker en een beetje water of melk, maar ik heb altijd kant en klare fondantsuiker in huis.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties