Turkse baklava rolletjes met walnoot en pistache

Foto Cathy Van de Moortele

Ik ben niet echt een zoete eter. Droge koekjes, krokante wafeltjes: laat maar komen. Overzoete desserts daarentegen zijn niet voor mij. Maar voor deze Turkse baklava maak ik graag een uitzondering.
Aysel kwam enkele maanden geleden samen met haar man Selahattin en hun kinderen bij ons in het vluchtelingencentrum wonen. Ze zijn vaak samen in de keuken te vinden en ik vind het heel fijn om te zien wat ze op tafel zetten.
Op een avond zat ik aan tafel in het restaurant, te genieten van een Palestijnse maaltijd, toen Aysel mij wenkte om een stukje baklava te proeven. Ik geef het toe: niet één, maar 4 stukjes. Hoe lekker is die zeg! Dat moest ik maar 1 keer zeggen tegen Aysel. Ze gaf mij de ingrediëntenlijst door zodat ik boodschappen kon doen in de Turkse supermarkt en daags nadien mocht ik met een hele grote smile mijn baklava ophalen. Bedankt Aysel, ik ben fan!
Ondertussen haalde ik ook een fijne rolstok in huis en kan ik nu de baklava ook gewoon thuis maken.

Wat hebben we nodig:

  • 400 gr fijne griessuiker
  • 400 ml  water
  • 1 schijfje citroen
  • 1 pak filodeeg voor baklava 
  • 200 ml zonnebloemolie
  • 200 gr boter, gesmolten
  • 225 gr walnoten, fijngehakt (in 9 gelijke porties verdeeld)
  • gemalen pistachenoten voor de afwerking

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de suiker met het water en het schijfje citroen in een kookpot en breng die aan de kook.
  • Laat de siroop zo'n 20 min zachtjes pruttelen. 
  • Gooi het plakje citroen weg en laat de siroop volledig afkoelen in een glazen fles. De siroop moet voor gebruik koelkastkoud zijn.
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Open het pak filodeeg en leg het deeg tussen 2 propere keukenhanddoeken zodat het niet uitdroogt.
  • Neem een ovenschaal waar de opgerolde vellen filodeeg inpassen. De schaal moet zeker zo breed zijn als de kortste kant van het filodeeg.
  • Voeg de olie toe aan de gesmolten boter.
  • Leg een vel filodeeg op je werkblad en smeer het in met gesmolten vetstof. Gebruik hiervoor een keukenkwastje.
  • Leg er een tweede vel netjes op, smeer ook dat in met gesmolten boter. Wees voorzichtig, want filodeeg is heel kwetsbaar. Eens het neerligt, kan je het niet meer verplaatsen.
  • Strooi nu een portie van de noten over de bovenkant (25 gr).
  • Leg de rolstok op de kortste kant en rol het deeg helemaal op.
  • Met beide handen rond het deeg duw je het deeg goed aan.
  • Zet je handen aan weerszijden van de stok en duw het deeg naar elkaar toe, zodat het helemaal ribbelt en maar de helft zo lang meer is.
  • Snij de rol in gelijke porties en leg ze in de schaal.
  • Ga zo door tot alle vellen zijn opgebruikt. Je zal 9 rollen maken.
  • Bak de baklava zo'n 45 min in de voorverwarmde oven of tot hij mooi gekleurd is.
  • Haal de schaal uit de oven.
  • Giet de koude siroop over en tussen de gebakken rollen. 
  • Strooi de fijngemalen pistache over de baklava.
  • Laat de baklava helemaal afkoelen in de siroop.
  • De baklava zal de siroop opzuigen.

TIP:

Filodeeg voor baklava vind je in de versafdeling van de Turkse supermarkt.
Je ziet vaak baklava die in ruitmotief gesneden is. Deze rolletjes vind ik anders wel net zo leuk.
Als je een grote rechthoekige vorm hebt, kan je de volledige rollen in de schaal leggen en dan in stukken snijden.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties