Gevulde auberginerolletjes in tomatensaus

Foto Cathy Van de Moortele

Ik had halal runderstoofvlees gekocht tijdens een winkeltochtje in de Arabische buurt in Gent. De helft daarvan gebruikte ik in mijn runderstoofpotje en de rest maalde ik fijn in mijn keukenrobot, om er gebakken aubergineplakken mee te vullen. Wat een goed idee! Zeer smaakvol, zacht en kruidig. Probeer jij wel eens gerechten die jou niet bekend zijn? Ik vind dat namelijk altijd boeiend om andere keukens te leren kennen.

Wat hebben we nodig:

  • 3 grote aubergines
  • olijfolie
  • 350 gr runderaméricain
  • 1 ui, gepeld en geraspt
  • 1 ei
  • paneermeel
  • 1 teen knoflook, gepeld en geraspt
  • 1 koffielepel tomatenpuree
  • 1 koffielepel zoet paprikapoeder
  • peper van de molen
  • zout
  • tomaten, in halve plakken gesneden
  • 400 ml water
  • 40 gr tomatenpuree
  • 1 koffielepel zoet paprikapoeder
  • peper van de molen
  • zout
  • platte peterselie, fijngesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Snij de boven- en onderkant van de aubergine weg en snij de aubergine daarna in niet al te dunne plakken.
  • Doe een laagje olijfolie in een grote pan.
  • Frituur de aubergineplakken goudbruin en laat ze uitlekken op keukenpapier.
  • Meng de américain met de geraspte ui, het ei, voldoende paneermeel, de knoflook en de tomatenpuree.
  • Kruid met paprikapoeder, peper, zout en peterselie.
  • Verwarm de oven voor op 180°C en zet een ovenschaal klaar.
  • Leg een plak aubergine voor je en smeer er voorzichtig een laagje van het vlees op.
  • Rol de aubergine op en leg ze in de schaal met de naad naar beneden.
  • Duw een half plakje tomaat tussen elk rolletje.
  • In een steelpannetje warm je het water op met de tomatenpuree. 
  • Kruid de saus met paprikapoeder, peper en zout en giet de helft van de saus over de rolletjes.
  • Zet de rolletjes voor 30 min in de oven en werk af met peterselie.

TIP:

Je kan de aubergineplakken ook insmeren met olijfolie en garen in de oven om te besparen op calorieën.
Als je de aubergines te dun snijdt, zullen de rolletjes breken bij het oprollen.
Ik heb bulghur gegaard in de rest van de tomatensaus.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties