Tandoori kip in de airfryer

Foto Cathy Van de Moortele

Op zondag eet mijn man graag kip. Liefst kip aan het spit, maar gezien ik graag elke dag iets anders op tafel zet, gebeurt dat niet zo vaak. Kip dus. Tijdens een winkeltocht in Gent, kwam ik terecht bij een halal slager in de Bevrijdingslaan. Het vlees wordt vaak op een heel andere manier versneden dan wij gewend zijn, dus ik was wel blij iemand bij me te hebben die voor mij kon vertalen en ervoor kon zorgen dat ik de mooiste stukken vlees kreeg.
Naast köfte en kalfsstoofvlees, kocht ik ook deze kippenbouten. De botten zijn al deels vrijgemaakt van het vlees. Ik heb de kip gemarineerd in yoghurt met tandoori kruiden en een beetje citroensap, wat resulteert in sappige, malse kip. De airfryer is hier uitermate geschikt voor en bij mij kunnen er 4 kippenbouten tegelijk in. Je hebt maar 20 min nodig om de kip te garen. Heerlijk toch?

Wat hebben we nodig:

  • 4 kippenbouten
  • 200 ml Griekse, volle yoghurt (10%)
  • 2 eetlepels tandoori kruiden
  • peper van de molen
  • zout
  • sap van 1/2 citroen
  • 1 eetlepel olijfolie
  • chili olie

Hoe gaan we te werk:

  • Dep de bouten goed droog met keukenpapier.
  • Doe de yoghurt in een kom en meng er de kruiden door met een garde.
  • Voeg het citroensap en de olie toe en meng nogmaals.
  • Leg de bouten in de marinade, dek af en zet ze een nachtje in de koelkast.
  • Verwarm de airfryer 5 min voor op 180°C.
  • Olie het mandje even in met wat olijfolie. Gebruik liever geen sprays, omdat die een product kunnen bevatten dat de coating van de airfryer aantast.
  • Leg de bouten in het mandje en smeer er resterende marinade over.
  • Bak de kippenbouten 15 min. 
  • Geef ze eventueel nog 5 min langer als ze nog niet gaar genoeg zijn.
  • Lepel wat chili olie over de bouten als er wat pit in mag.

TIP:

Zijn je bouten heel erg dik? Maak er dan op voorhand diagonale sneden in met een mes, zodat de marinade goed kan doordringen en de gaartijd verzekerd wordt.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties