Gebakken aardappeltjes met ui

Foto Cathy Van de Moortele

Ik denk aan de jaren '90, toen ik nog student was en mijn eigen potje kookte. Ik schaam me eigenlijk niet om te zeggen, dat ik toen niet alleen aardappelen in blik kochte, maar ook aluminium zakjes met daarin aardappelschijfjes met ui en spek. Je hoefde het enkel nog in een pan te gooien en je kon snel aan tafel. Zo ver gingen mijn kookkunsten destijds. Ik weet nog precies hoe de inhoud van het aluminium zakje rook voor het de pan in ging, maar na het garen en met een klodder mayonaise erbij, was het best eetbaar.
Vandaag maken we rauw gebakken aardappelen met ui, een variant op het aluminium zakje. Je zal er wat meer tijd voor nodig hebben, want je wilt dat de aardappelstukjes mooi bruin kleuren en goed gaar worden. De uien zullen caramelliseren en extra smaak geven.. Zorg dat je een grote pan gebruikt, zodat de aardappelen er in één laag in liggen. Ben je er klaar voor?

Wat hebben we nodig:

  • 4 aardappelen, geschild en gewassen
  • olijfolie
  • peper van de molen
  • zout
  • knoflookpoeder
  • 2 uien, gepeld
  • platte peterselie, gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Halveer de aardappelen en snij ze daarna nog eens door als ze heel groot zijn.
  • Snij nu elk stuk in gelijke plakken en droog ze in een handdoek.
  • Laat wat olijfolie warm worden in een grote  inox pan.
  • Leg de aardappelen in één laag in de pan en zet het vuur op medium-hoog.
  • Laat de aardappelen 5 min garen onder deksel en neem dan het deksel weg.
  • Zet het vuur op medium-laag en laat de aardappelen onaangeroerd bakken.
  • Kruid met peper, zout en knoflookpoeder.
  • Halveer de uien en snij ze nogmaals door, net zoals je met de aardappelen deed.
  • Snij de stukken nu in gelijke plakken en voeg ze toe aan de aardappelen van zodra die kleur gekregen hebben.
  • Kruid opnieuw met peper, zout en knoflookpoeder.
  • Schep de massa om en laat ze opnieuw bakken, onaangeroerd.
  • Je kan ze nog een derde keer omscheppen.
  • Voeg extra olie toe als de aardappelen te droog worden.
  • Strooi de platte peterselie over dit gerecht en dien op.

TIP:

Zorg dat je een kleefpan gebruikt en geen antikleefpan. Zo krijg je mooie korstjes.

Foto Cathy Van de Moortele




Reacties