Macaronischotel met rundergehakt

Foto Cathy Van de Moortele

Toen ik op vrijdagavond thuis kwam van mijn kot in Eeklo, kreeg ik vaak macaroni met kaas en ham. Comfortfood bij uitstek. Ik maak het nog af en toe, ook de oudste dochter is er dol op. Vandaag maak ik een variant. De slager verkocht mij vers rundergehakt en dat werd de basis voor deze schotel.
Ik hou van kleine pastavormen voor deze schotel, maar gebruik gerust wat jij lekker vindt.

Wat hebben we nodig:
  • olijfolie
  • 300 gr rundergehakt
  • 1 kleine ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1/2 groene paprika, in fijne brunoise gesneden
  • peper van de molen
  • zout
  • snuif kurkuma
  • snuif zoet paprikapoeder
  • 225 gr pasta (ik heb de torsades van Barilla gebruikt)
  • 40 gr vetstof
  • 40 gr (vloeiende bloem)
  • 500 ml verse melk
  • nootmuskaat, vers
  • 50 gr mozzarella, geraspt (optioneel)
Hoe gaan we te werk:
  • Laat wat olijfolie warm worden.
  • Bak het gehakt rul.
  • Voeg de uisnippers en de brunoise van paprika toe en bak die mee tot de groentjes zacht zijn.
  • Kruid met peper, zout, kurkuma en paprikapoeder.
  • Voeg wat water toe als het gehakt te droog wordt.
  • Kook de pasta al dente in ruim, gezouten water.
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Verdeel de helft van de gare pasta in een pyrex schotel. 
  • Lepel het gehakt over de pasta en schep de rest van de pasta er bovenop.
  • Laat de vetstof smelten in een steelpannetje en roer er de bloem door.
  • Bak de bloem even mee om de bloemsmaak te verwijderen.
  • Laat de roux niet kleuren.
  • Giet de melk in deeltjes bij de roux en klop goed tot je een romige bechamelsaus hebt.
  • Kruid met peper, zout en vers geraspte nootmuskaat.
  • Giet de saus over de pastaschotel.
  • Strooi de kaas over de saus.
  • Zet de schotel 30 min in de oven.
  • Graag een korstje? Zet de schotel dan nog even onder de grill.
TIP:

Je kan deze schotel op voorhand maken en invriezen. 

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties