Marmercake met grapefruit

Foto Cathy Van de Moortele

Heel subtiel, die grapefruit in deze marmercake. De vorm is behoorlijk groot voor de hoeveelheid beslag, zal je misschien denken, maar het komt allemaal goed, vertrouw er maaer op. Ik koop heel vaak grapefruit en ik weet niet waarom ik ze eigenlijk koop want ze blijven veel te lang liggen in de fruitmand. Vaak wordt er dan maar sap van gemaakt of ik doe de partjes door mijn overnight oats. Of misschien moet ik gewoon geen grapefruit meer kopen? Anyway, vandaag gaat er een halve grapefruit door deze cake en wat ik met de andere helft ga doen? Dat weet ik je te zeggen nadat ik mijn stuk marmercake heb opgepeuzeld.

Wat hebben we nodig:

  • 150 gr fijne griessuiker
  • zeste van 1/2 roze grapefruit
  • 150 gr ei (3 eieren)
  • 50 ml vers geperst grapefruitsap (1/2 grapefruit)
  • 120 ml neutrale olie (ik heb zonnebloemolie gebruikt) voor warme bereidingen
  • 100 ml melk + 40 ml melk
  • 20 gr pure cacao
  • 250 gr patisseriebloem
  • 16 gr bakpoeder
  • bloemsuiker

Hoe gaan we te werk:

  • Neem een vierkante vorm van 23 x 23 cm. Vet hem in met bakspray, bekleed hem met bakpapier en vet ook het bakpapier in.
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Doe de suiker in de kom van de Kenwood en voeg er de zeste aan toe.
  • Meng alles door elkaar met de draadklopper, zodat de suiker alle smaak opneemt.
  • Klop de eieren op met de geparfumeerde suiker tot een dikke massa.
  • Voeg het grapefruitsap, de olie en de 100 ml melk toe en klop goed op.
  • Meng de 40 ml melk met de pure cacao en zet dat even aan de kant.
  • Meng de bloem met het bakpoeder en zeef deze droge ingrediënten boven het beslag.
  • Meng nogmaals goed door elkaar met de draadklopper.
  • Schep 1/4 van het beslag door het cacaopapje en meng alles goed door elkaar, zodat je een chocoladebeslag hebt.
  • Giet het gele beslag in de voorbereide bakvorm en tik de vorm even op je werkblad, zodat er geen luchtbellen in zitten.
  • Giet het chocoladebeslag nu over het gele beslag.
  • Met een mes maak je spiraalbewegingen door het beslag, om de cake te marmeren. Meng niet teveel als je nog wat tekening wilt zien in de cake.
  • Bak de cake 30 - 35 min. Controleer met een satéprikker om te zien of de cake in het midden gaar is. Er mag niets aan de prikker blijven plakken.
  • Laat de cake afkoelen in de vorm op een rooster.
  • Ontvorm de cake en bestuif hem met bloemsuiker.
  • Snij de cake doormidden en snij hem dan in de andere richting in porties. Zo bekom je 12 gelijke stukken.

TIP:

Je kan de cake ook in een ronde vorm bakken.
Wil je de cake op hetelucht bakken? Verminder de temperatuur dan naar 160°C.
Geen fan van grapefruit? Waarom dan niet vervangen door sinaasappelsap? Of zelfs door evenveel koude, sterke koffie (laat de zeste dan uit het recept).

Foto Cathy Van de Moortele


Foto Cathy Van de Moortele

Reacties