Aardappel courgettesoep

Foto Cathy Van de Moortele

Zijn soepballetjes alleen voor tomatensoep? Of rol jij ze ook wel eens voor andere soepen? Ik hou van soepballetjes, ik zal ze niet snel afwijzen als ik ze voorgeschoteld krijg. 
Deze aardappel courgettesoep heb ik gemaakt in mijn soupmaker. We waren net terug van een vijfdaagse citytrip naar New York, waar we op bezoek waren bij onze jongste dochter die er aan het werk is voor een Belgisch bedrijf. Het was hier koud en nat en we waren doodop na een nachtvlucht waarop we nauwelijks geslapen hadden. Net voor we vertrokken naar New York, had ik nog brood gebakken en de helft van het brood ingevroren. Ideaal om te roosteren met een beetje olijfolie in een hete pan. 
Als je soupmaker een sauteurfunctie heeft, gebruik die dan zeker om de uitjes aan te fruiten, het geeft de soep alleen maar extra smaak. Heb je geen soupmaker? Maak de soep dan gewoon op traditionele wijze en blender ze na het garen of zet er de staafmixer in.

Wat hebben we nodig:
  • olijfolie
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 courgette, schoongemaakt en in gelijke halve maantjes gesneden
  • 2 aardappelen, geschild, gewassen en in gelijke blokjes gesneden
  • zout
  • 1.5 l (verse) kippenbouillon, heet
  • peper van de molen
  • room
  • gemengde zaadjes (sesam, lijnzaad, ..)
Hoe gaan we te werk:
  • Laat een scheutje olijfolie opwarmen in de soupmaker op de sauteerfunctie.
  • Voeg de uien toe en fruit ze even mee.
  • Doe de courgetten en aardappelstukjes in de kan en kruid met zout. Roer even om met een houten lepel.
  • Giet de hete bouillon bij de groentjes, tot aan de bovenste vullijn van de kan.
  • Kruid met peper.
  • Selecteer de SMOOTH functie en kies voor 4 personen.
  • Laat de soupmaker zijn werk doen, zodat je soep heet en glad gemixt is.
  • Verdeel de soep over 4 kommen.
  • Werk af met een scheutje room en strooi er wat gemengde zaadjes over.
TIP:

Graag soepballetjes? Vandaag kneep ik kleine stukjes van chipolata en rolde daar balletjes van. Die kookte ik kort in wat van de kippenbouillon.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties