Warme appelpannenkoeken

Foto Cathy Van de Moortele

Wat is er nu beter dan warme appelpannenkoeken eten na een deugddoende wandeling in een bos? Warme appelpannenkoeken eten zonder wandeling in een bos... Wie me al lang volgt, zal wel al door hebben dat ik niet echt een buitenpersoon ben of iemand die graag gaat wandelen. Maar dat houdt me niet tegen om te genieten van die lekkere zaken die mensen vaak verbinden met een wandeling buitenshuis..
Warme appelpannenkoeken dus... Snel klaar, lekker zoet en ook een beetje knapperig. Ik vind ze prima zoals ze zijn, maar kan me voorstellen dat wat vers geklopte slagroom of een bolletje vanilleroomijs een uitstekende toevoeging kunnen vormen.

Wat hebben we nodig:

  • 2 eieren
  • snuifje zout
  • 250 ml melk
  • 175 gr patisseriebloem
  • 3 gr bakpoeder
  • 2 appels, geschild en in zeer kleine blokjes gesneden (230 gr blokjes)
  • neutrale olie
  • bloemsuiker

Hoe gaan we te werk:

  • Klop de eieren los met het zout en de melk.
  • Meng de bloem met het bakpoeder. Gebruik hiervoor een garde.
  • Voeg de natte ingrediënten toe aan de droge en meng goed tot een glad beslag.
  • Roer de appelblokjes door het beslag.
  • Verwarm een antikleefpan en laat er wat olie in opwarmen.
  • Bak ronde, kleine pannenkoeken (type Amerikaanse pancakes) van het beslag. Draai ze voorzichtig om en bak ook de andere kant.
  • Bestuif alle pannenkoeken met bloemsuiker (er zit geen suiker in het beslag) net voor het opdienen.

TIP:

Deze pannenkoeken zijn best wanneer ze meteen gegeten worden.
Ben je niet zo goed in het fijnsnijden van appel? Je kan ze ook raspen of in de keukenrobot fijn maken.
Ik gebruik hiervoor graag mijn blini antikleefpan voor. Die pan heeft 4 holtes, speciaal om dit soort pannenkoekjes te bakken, zodat ze allemaal mooi gelijk van vorm zijn.
Het beslag moet lopend zijn, maar niet zo vloeibaar als ons pannenkoekbeslag dat we gewend zijn. Bak één pannenkoekje om te kijken of er nog wat bloem of net melk bij moet.

Reacties