Appelbeignets

Foto Cathy Van de Moortele

Mijn liefste tante is dol op appelbeignets. Heel vaak denken we aan hetzelfde, hoewel we 100km van elkaar wonen. Dan stuur ik haar een smsje om te laten weten waar ik zin in heb en stuurt zij terug dat ze net aan hetzelfde zat te denken. Met het verschil, dat ik ze dan ook effectief maak en zij de foto's van mijn creaties opslaat in haar gsm. Misschien toch beter voor de lijn, dat we af en toe eens wisselen....

Als je een foodblog hebt, dan weten mensen dat je altijd op zoek bent naar unieke spulletjes die dienst kunnen doen in het maken van een mooie foto. Dat moet mijn collega ook gedacht hebben toen ze me deze bordjes mee bracht. Bedankt Petra, ik zal een extra beignet eten in jouw plaats!

Wat hebben we nodig:

  • frituurolie
  • 1 ei
  • snuifje zout
  • 80 ml melk
  • enkele druppels vanille extract
  • 130 gr patisseriebloem
  • 12 gr bakpoeder
  • 30 gr bloemsuiker + extra voor de afwerking
  • 1 Gala appel (of andere knapperige appel, bv Pink Lady), geschild en van het klokhuis ontdaan

Hoe gaan we te werk:

  • Vul een diepe pan voor de helft met olie en warm ze alvast op. De olie moet zo'n 175°C warm worden. 
  • Klop het ei los met een snuifje zout en klop er daarna de melk en de vanille door.
  • Zeef de bloem met het bakpoeder en de bloemsuiker boven de natte ingrediënten en meng stevig.
  • Het beslag zal redelijk vast zijn, maar das ok.
  • Snij de appel in kleine stukjes en meng ze door het beslag.
  • Zet de steel van een houten lepel rechtop in de olie. Als er zich onmiddellijk belletjes vormen rond de steel, is de olie warm genoeg.
  • Schep hoopjes beslag in de olie (ik maak 4 beignets per keer) en laat ze mooi kleuren aan beide zijden. Zorg dat de olie niet te heet is, of de beignets zullen bruin zijn van buiten maar niet gaar van binnen.
  • Schep de beignets met een schuimspaan uit de olie en laat ze uitlekken op een rooster.
  • Bestuif met extra bloemsuiker en dien meteen op.

TIP:

Ik gebruik graag mijn roomijsschep, zo'n schep die je kan knijpen, om mijn oliebollen en beignets (en een kleinere voor gehaktballetjes) te vormen.

Reacties