Torentje van rode biet en geitenkaas

Foto Cathy Van de Moortele

Deze morgen had ik rode bietjes geroosterd in de oven, terwijl ik me aan het klaar maken was om te gaan werken. Je hebt er geen omkijken naar. Toen ik deze namiddag van het werk naar huis rij, moest ik nog langs de slager om vlees op te halen. In de toonbank lag er een prachtige bûche geitenkaas met korst. Dat leek me een ideale toevoeging voor mijn rode bietjes. Ik kocht enkele plakken, redelijk dik gesneden en thuis aangekomen, legde ik mijn Stoves al aan...

Wat hebben we nodig:

  • 1 grote rode biet, goed gewassen en geschrobd met een borstel
  • 2 plakken bûche geitenkaas met korst
  • 1 snede brood (dezelfde dikte als de biet en de geitenkaas)
  • jonge thijm, gerist
  • vloeibare honing
  • peper van de molen
  • zout
  • 20 gr pompoenpitten, geroosterd in een droog pannetje

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Leg de rode biet op een vel aluminiumfolie en vouw losjes dicht. De biet moet kunnen stomen in de folie, zorgt dus dat er geen openingen zijn.
  • Rooster de biet op een bakplaat gedurende 1u. Prik een aardappelmesje door de biet om te zien of dat er vlot door gaat. Zo niet: rooster nog even langer.
  • Laat de biet lichtjes afkoelen en pel ze daarna.
  • Snij plakken, even dik als de geitenkaas, van de biet. De resten kan je nadien gebruiken in een ander recept.
  • Met een grote, ronde uitsteekvorm (zelfde diameter als de geitenkaas), steek je een cirkel uit het brood. Toast het brood en leg het in een ovenvast schaaltje.
  • Steek met dezelfde uitsteekvorm, cirkels uit de plakken biet.
  • Op de toast leg je een plak rode biet met daarop een plak geitenkaas. Kruid de geitenkaas met thijm, honing, peper en zout. 
  • Leg een tweede plak biet en een tweede plak geitenkaas daar bovenop.
  • Kruid opnieuw met thijm, honing, peper en zout.
  • Schuif het schaaltje in de oven om de biet met kaas op te warmen.

TIP:

Je kan dit gerecht ook koud serveren, maar warm is het nog eens zo lekker.

Reacties