Thee van pruimen

Foto Cathy Van de Moortele

Dit jaar zijn we op bezoek geweest in Krakau, Polen. Eén van de activiteiten ter plaatse - terwijl mijn man voor een flinke wandeling ging - was een Poolse kookles pierogi maken. De dame die de les gaf, maakte ook heerlijke thee van pruimen. Ik had er nog nooit van gehoord maar ik moest het natuurlijk ook zelf maken. Bij deze.

Wat hebben we nodig:

  • 750 gr rijpe pruimen, gewassen, gehalveerd en pitten verwijderd
  • sap van 1 limoen
  • 3 gr kaneelpoeder
  • 50 gr donkerbruine suiker

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 200°C. Zet een bakplaat met bakpapier klaar.
  • Meng het limoensap met het kaneelpoeder en de suiker.
  • Voeg de pruimen toe en zorg dat ze helemaal bedekt zijn met het mengsel.
  • Leg de pruimen op de bakplaat, met de holtes naar beneden en bak ze 30 min.
  • Met een silicone spatel, breng je de gebakken pruimen over in een maatbeker.
  • Mix de jam glad.
  • Giet de jam in bokalen.
  • Voeg 1 à 2 lepels van de jam toe aan een tas heet water en roer goed om.
  • Geniet van je pruimenthee!

TIP:

Benieuwd naar mijn pierogi les? Volg dan zeker mijn blog, je komt er alles over te weten.
Ook lekker op geboterde toast!
Bewaar de pruimenjam tot 2 weken in de koelkast of vries hem in.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties