Zwarte & witte pens met gecaramelliseerde appeltjes

Foto Cathy Van de Moortele

Een superleuk hapje om te maken. Bloedworst vind ik nog altijd een beetje eng en ik zal er zelf nooit om vragen. Witte pens daarentegen, dat eet ik wel heel graag. Maar joh, die gecaramelliseerde appeltjes? Die wil ik ook gewoon in mijn ontbijtyoghurt, als tussendoortje, op vanilleroomijs met slagroom! Het maakte me helemaal niet uit dat ik extra appeltjes had: yummy!

Wat hebben we nodig:

  • 2 bloedworsten
  • 2 witte pensen
  • olijfolie
  • 2 granny smith appels
  • sap van 1/2 citroen
  • 15 gr boerenboter
  • 25 gr fijne griessuiker
  • 1 koffielepel vanillepasta of het merg van 1 vanillestokje
  • bieslook, zeer fijn gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Snij zowel de bloedworsten als de witte pensen in schijven van 1 vinger dikte.
  • Met een rond stekertje snij je gelijke cirkels uit alle schijven, zodat de stukken mooi op elkaar passen.
  • Verwarm een grote pan op het vuur.
  • Voeg een klein scheutje olijfolie toe en bak de pensen aan twee kanten op een medium vuur.
  • Schil de appels en verwijder het klokhuis. Snij het vruchtvlees in fijne brunoise. Ik gebruik hiervoor mijn NicerDicer met het fijnste roostertje.
  • Besprenkel de appelstukjes met het citroensap.
  • Laat de boter smelten in een grote pan en voeg de suiker, vanillepasta en de appeltjes toe.
  • Bak op hoog vuur tot de appeltjes kleuren.
  • De witte pens gebruiken we als basis, met daarop een stukje bloedworst en een lepeltje van de appeltjes.
  • Werk af met een beetje bieslook.

TIP:

Je kan dit hapje warm of koud eten. Wil je ze op voorhand maken? Stel ze dan al samen en zet ze op een klein bakplaatje weg in de koelkast. Warm ze op in een warme oven.

Reacties