Scampi in kokosroom

Foto Cathy Van de Moortele

Dit gerecht is ideaal met basmatirijst of pasta, maar je kan het ook met Frans brood serveren. Aangezien ik nog vers gemaakte spaghetti op mijn pastadroogrek had liggen, heb ik die verwerkt, maar ik had het evengoed geserveerd over rijst.
Soms bedenk je recepten omdat je zin hebt in iets maar een bepaald ingrediënt niet in huis hebt. Ik wou eigenlijk scampi in een citroenroomsaus maken, maar toen constateerde ik dat ik geen room meer in huis had (iets wat me zelden overkomt - vraag mijn dochters maar eens naar mijn mini Delhaize). Niet getreurd, want bij nazicht van mijn voorraadkast, vond ik wel nog kokosroom. En het heeft alsnog gesmaakt!

Wat hebben we nodig:

  • 1 zak (450 gr) scampi, ontdooid, van het darmkanaal en de pel ontdaan
  • 1 eetlepel olie
  • 10 gr suiker (zorgt ervoor dat je de scampi mooi kan bakken)
  • 2 tenen knoflook, gepeld en geraspt
  • enkele chilivlokjes
  • snuif zout
  • boerenboter
  • 1 sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • 2 pijpajuintjes, schoongemaakt
  • 500 ml kokosroom
  • 1 eetlepel vissaus
  • sap van 1/2 citroen
  • platte peterselie, gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Dep de scampi goed droog met keukenpapier en doe ze in een kom met de olie, suiker, knoflook, chili en een snuif zout. Meng alles goed dooreen en laat de scampi 15 min staan op kamertemperatuur.
  • Laat de scampi uitlekken in een zeef en dep ze opnieuw goed droog. Resterende marinade mag weg.
  • Laat een klont boter smelten in een pan die op medium hoge warmte is voorverwarmd.
  • Bak de scampi kort aan beide zijden, zodat ze karamelliseren en knapperig zijn. Ze hoeven nog niet helemaal gaar te zijn.
  • Schep de scampi uit de pan en laat ze rusten in een kom. Giet eventueel vocht weg uit de pan.
  • Laat opnieuw wat boter warm worden in de pan en fruit de sjalotsnippers glazig.
  • Snij de pijpajuintjes fijn en voeg het wit toe aan de pan. Het groene gedeelte is voor de afwerking.
  • Eens de ajuintjes zacht zijn (laat ze niet kleuren), voeg je de kokosroom toe.
  • Laat de saus wat dikker worden en voeg de vissaus toe, samen met het sap van 1/2 citroen.
  • Kruid met zout en extra chilivlokjes als je van pit houdt.
  • Voeg de scampi weer toe, warm nog even goed door en werk af met peterselie en het groen van de pijpajuintjes.

TIP:

Wist je dat scampi het meervoud is van scampo? 


Reacties