Pittige pasta met Bomba Calabrese

Foto Cathy Van de Moortele

Mag er wel wat pit in jouw pastagerecht zitten? In mijn koelkast heb ik een bokaaltje Bomba Calabrese, een pittige chili groentesaus uit Calabrië in Italië, een regio ten zuiden van Napels. Je kiest zelf hoe pittig je het wilt - ik vond 1 koffielepel al woehoe. Maar hey, laat je gaan he! Jouw keuken = jouw keuze. Bewaar de chilipasta in je koelkast na opening en je hebt er maandenlang plezier van.
Een korte pastasoort is ideaal voor dit gerecht, pipe rigate bijvoorbeeld. De room en de Parmezaanse kaas verzachten de saus. Rasp je ondertussen al zelf je kaas? Stukken goedkoper én lekkerder. Altijd.

Wat hebben we nodig:

  • 175 gr pipe rigate pasta
  • zout
  • olijfolie
  • 1 kleine ui, gepeld en gesnipperd
  • 1 teen knoflook, gepeld en geraspt
  • 1 koffielepel Bomba Calabrese
  • 150 gr kerstomaatjes, in plakjes gesneden
  • 150 ml room
  • peper van de molen
  • enkele blaadjes basilicum, in reepjes gesneden
  • 35 gr Parmezaanse kaas, geraspt

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een pot met ruim, gezouten water op het fornuis en breng die aan de kook.
  • Kook de pasta al dente, terwijl je de saus maakt.
  • In een hapjespan laat je wat olijfolie warm worden.
  • Fruit de uisnippertjes glazig.
  • Voeg de knoflook en de chilipasta toe en roer om.
  • De tomaatjes mogen er bij. Laat ze even mee garen.
  • Blus met de room en kruid met peper en basilicum.
  • Voeg de al dente pasta met een pollepel pastakookvocht toe en laat de pasta de saus opnemen.
  • Zet de pan van het vuur, voeg de kaas toe, roer om en dien op.

TIP:

Zet het bokaaltje Bomba Calabrese gerust op tafel, voor de liefhebbers.
Ik kocht mijn Bomba Calabrese samen met de N'duja die ik ook zo graag gebruik, bij Da Luigi in de Lammerstraat 5, Gent, een klein Italiaans winkeltje.
Vergeet niet om een groene salade te serveren bij je pastagerechten!

Foto Cathy Van de Moortele






Reacties