Pistache tiramisu

Foto Cathy Van de Moortele

Het gebeurt zelden dat ik ergens stop voor een belegd broodje, maar soms breekt de nood wet en kan ik er niet onderuit. Het was trouwens het beste broodje dat ik in lange tijd gegeten had en toen ik hoorde dat het dessert van de dag pistache tiramisu was? Dan wist ik meteen dat ik dat thuis ook zou maken. Net voldoende voor 6 personen.

Wat hebben we nodig:

  • 3 eierdooiers
  • 75 gr fijne griessuiker
  • 20 ml limoncello
  • 500 gr mascarpone
  • 150 gr pistache crème
  • 3 eiwitten
  • 20 ml limoncello
  • 9 amaretti (Italiaanse amandelkoekjes)
  • 50 gr gepelde pistache nootjes, gehakt

Hoe gaan we te werk:

  • Klop de eierdooiers op met de suiker tot de suiker opgelost is.
  • Voeg de limoncello toe en klop hem door het eiermengsel.
  • Voeg 250 gr mascarpone toe en klop die op.
  • Mix nu de pistache crème er door. Wil je dat het nog meer doorsmaakt naar pistache? Voeg dan gerust extra crème toe.
  • De rest van de mascarpone mag er nu ook bij.
  • Klop de eiwitten op (klop ze niet te droog) en spatel ze voorzichtig door het mascarponemengsel.
  • Ik doe de vulling graag in een spuitzak met gekartelde spuitmond. Spuit een laag van het mengsel in 6 glazen.
  • Doop een amaretti koekje in de limoncello en duw het in de vulling.
  • Spuit nog meer vulling in de glazen, doop opnieuw een amaretti in de limoncello en leg het bovenop de tiramisu. 
  • Strooi de nootjes over elke tiramisu.

TIP:

Je kan op het eerste laagje ook al nootjes strooien.
Afhankelijk van het merk pistache crème, zal je er meer of minder nodig hebben. Deze Duitse versie koop ik bij de Turkse supermarkt in de Stationsstraat in Eeklo.

Reacties