Spaghetti met mini gehaktballetjes

Foto Cathy Van de Moortele

Super cute zijn ze (ook al vragen ze wat tijd om ze te maken), deze mini gehaktballetjes. Maak je handen nat onder koud water, schud ze uit en rol nu je balletjes, zodat ze mooi glad zijn en niet aan je handen kleven. Laat ze even opstijven in de koelkast voor je ze gaat bakken. Het broodkruim heb ik vervangen door vers geraspte Parmezaanse kaas voor extra smaak. Normaal maak ik altijd zelf mijn tomatensauzen maar deze keer ging ik voor een lazy fles passata. Niet lazy genoeg om spaghetti uit een pak te nemen: die maak ik nog altijd zelf. Het deeg maak ik voor ik naar mijn werk vertrek, zodat de gluten zich optimaal kunnen ontspannen en ik na het werk het deeg makkelijk kan uitrollen. Maar wie zegt dat jij niet gewoon spaghetti uit een pak mag nemen? Ik hou je niet tegen. 

Wat hebben we nodig:

  • 400 gr gemengd gehakt
  • 1 ei
  • 35 gr Parmezaanse kaas, vers geraspt
  • peper van de molen
  • zout
  • nootmuskaat, vers gemalen
  • olijfolie
  • spaghetti voor 3 personen
  • 1 grote fles passata (680 ml netto)
  • een paar takjes basilicum + extra blaadjes voor de afwerking
  • extra Parmezaanse kaas

Hoe gaan we te werk:

  • Meng het gehakt met het ei en de Parmezaanse kaas.
  • Kruid met peper, zout en nootmuskaat.
  • Maak je handen nat onder koud water en schud ze uit. Met vochtige handen draai je kleine balletjes. Leg ze op een bord. 
  • Zet het bord met de balletjes 30 min in de koelkast om op te stijven.
  • Zet een grote pot met gezouten water op het fornuis en warm die op.
  • Laat een grote pan goed warm worden en voeg wat olijfolie toe.
  • Bak de balletjes bruin aan alle kanten. 
  • Schep 1/3 van de passata bij de balletjes en laat ze op lage temperatuur garen in de saus.
  • Warm de rest van de saus op in een andere grote pan en voeg de takjes basilicum toe. Kruid met peper en zout.
  • Kook de spaghetti al dente.
  • Voeg de spaghetti toe aan de passata en doe er een flinke pollepel pastakookvocht (en meer indien nodig) bij. 
  • Meng de spaghetti met de passata (gooi je takjes basilicum weg), gebruik hiervoor een tang. De spaghetti zal nu de smaak van de saus opnemen.
  • Serveer de spaghetti in een grote kom en giet er de balletjes met de saus over.
  • Werk af met extra basilicumblaadjes en geraspte kaas.

TIP:

Als je echt lui wilt zijn, koop dan chipolata's en nijp stukjes uit de worsten (het velletje hou je over) en bak die in de pan. Spaart je het werk van de balletjes rollen.

Foto Cathy Van de Moortele




Reacties