Turks broodje met omelet en gerookte zalm


Sedert enige tijd is er in Eeklo een Turkse bakker in het centrum. Wanneer ik de kans krijg om een parkeerplek te vinden net voor de deur, ga ik er graag eens binnen. Turkse simit broodjes zijn mijn favoriet naast de grote, ronde pide broden. Ik hou van het nootachtige van de sesamzaadjes en ik vind ze een betere versie van de bagel. Deze broodjes zijn ideaal als vervanger van onze gekende stokbroodjes. Waar zou jij dit broodje mee beleggen?

Wat hebben we nodig:

  • 1 simit broodje, gehalveerd
  • olijfolie
  • sausje naar keuze ik heb gekozen voor cocktailsaus
  • enkele blaadjes sla
  • klontje boter
  • 2 eieren
  • snuifje zout
  • 75 gr gerookte zalm, in snippers gesneden
  • verse bieslook, gesnipperd
Hoe gaan we te werk:

  • Leg de grill van de oven aan en zet een bakplaatje klaar.
  • Bestrijk de kruimzijde van de twee simit helften met wat olijfolie.
  • Toast de simit lichtbruin. 
  • Leg de onderste helft op je bord en besmeer die met je sausje naar keuze.
  • Leg enkele blaadjes sla op het sausje.
  • Laat een klontje boter smelten in een warme antikleefpan.
  • Klop de eieren goed los met wat zout en giet ze in de pan op medium warmte.
  • Laat de eieren opwarmen tot ze bijna gestold zijn.
  • Strooi 3/4 van de zalm over het ei en zet een deksel op de pan.
  • Van zodra het ei niet meer vloeibaar is bovenaan, verwijder je het deksel.
  • Neem een spatel en vouw de omelet dicht.
  • Schep de omelet op de sla en werk af met de rest van de zalmsnippers en de bieslook.
  • Zet de bovenste helft van het broodje op de zalm.

TIP:

Besmeer de onderste helft met ricotta ipv een sausje of met kruidenkaas.




Reacties