Deense boterkoekjes

Foto Cathy Van de Moortele

Deense boterkoekjes zijn altijd een goed idee. Voilà, ik heb het gezegd en ik meen het. Ik zou er ook geen enkele moeite mee hebben om deze koekjes allemaal zelf op te eten, maar ik geniet van dat ene koekje terwijl ik stilletjes droom over een tweede. En een derde...

Wat hebben we nodig:

  • 115 gr boerenboter, zacht maar niet gesmolten
  • 60 gr fijne griessuiker
  • snuifje zout
  • 1 eierdooier
  • 1 eetlepel slagroom
  • 1 koffielepel vanille extract
  • 125 gr patisseriebloem
  • 15 gr maïzena

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 170°C. Zet een bakplaat klaar met een silicone matje.
  • Leg een spuitzak met gekarteld spuitmondje klaar.
  • Klop de boter romig in de Kenwood met de draadklopper.
  • Voeg de suiker en het zout toe en klop verder tot de suiker helemaal opgenomen is. Schraap af en toe de zijkanten naar het midden.
  • Klop de eierdooier, de room en vanille door het botermengsel.
  • Zeef de bloem en de maïzena in 2x boven het beslag en meng met de spatel tot je geen bloem meer ziet. Niet meer mixen nu.
  • Schep het beslag (het moet zalfachtig zijn nu) in een stevige spuitzak.
  • Spuit roosjes op de silicone mat.
  • Bak de koekjes 15 - 18 of tot ze heel licht gekleurd zijn. De onderkanten moeten ook al wat kleur hebben, maar mogen niet te donker worden.
  • Laat de koekjes afkoelen op de bakplaat op een rooster.
  • Bewaar de koekjes in een blikken trommel.

TIP:

Dit zijn van die koekjes waarbij je niet kan stoppen met eentje. Je bent gewaarschuwd. Daarom heb ik het recept ook gehalveerd, omdat ik denk aan jullie lijn.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties