Spaghetti met inktvisringen

Foto Cathy Van de Moortele

Die zak inktvisringen zat eigenlijk al langer in de vriezer dan ik dacht. Op zoek naar inspiratie, schoof ik de scampi opzij, legde de zak erwtjes weer in de lade van de groenten, bedacht hoe lang het geleden was dat ik nog eens pizza gemaakt had en plots: calamari! Zo stom dat ik die nog niet gebruikt had in een of ander recept. Ik haalde ze uit de vriezer en liet ze ontdooien (wat behoorlijk snel gaat). Verse pasta is zo snel gemaakt, kerstomaatjes en wijn zijn hier altijd te vinden. En voor ik wist, kon ik genieten van mijn kom spaghetti met inktvisringen.

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1 sjalot, gepeld en gesnipperd
  • 2 tenen knoflook, gepeld en fijngesnipperd
  • 200 gr inktvisringen natuur, ontdooid
  • peper van de molen
  • zout
  • enkele chilivlokjes als je het graag wat pittiger wilt
  • 30 ml witte wijn
  • verse bladpeterselie, fijngesnipperd
  • 250 gr kerstomaatjes, gehalveerd
  • spaghetti voor 1 persoon

Hoe gaan we te werk:

  • Laat wat olijfolie warm worden in een diepe hapjespan.
  • Fruit de sjalotjes aan tot ze glazig worden.
  • Voeg de knoflook toe en laat die geurig worden.
  • Leg de inktvisringen in de pan en warm ze op.
  • Kruid met peper, zout en chili.
  • Laat de inktvis even meegaren en roer af en toe om.
  • Blus de pan met de wijn en laat die praktisch uitkoken.
  • Strooi wat peterselie over het gerecht en schep om.
  • Haal de calamari uit de pan en leg ze op een bord.
  • Voeg wat extra olijfolie toe en warm die op.
  • Laat de tomaatjes slinken in de pan.
  • Ondertussen zet je een pot met gezouten water op het fornuis en breng je die aan de kook.
  • Kook de pasta al dente.
  • Voeg de calamari weer toe aan de pan en schep ze goed onder de tomaatjes.
  • Schep de al dente pasta in de hapjespan en voeg ook een pollepel pastakookvocht toe. Dit zal het omscheppen makkelijker maken, de pasta kan er nog verder in garen en je saus zal romig en gebonden zijn.
  • Kruid nogmaals af met peper en zout.
  • Strooi nog wat extra peterselie over je gerecht en serveer.

TIP:

Voeg gerust het sap van 1/2 citroen toe op het einde.




Reacties