Fusilli met kerstomaatjes en chipolata

 

Foto Cathy Van de Moortele

Wie kookt er bij jullie thuis? Aangezien ik thuis (en op het werk) de kok ben, mag ik ook altijd het menu bepalen. Ik vraag wel altijd of er verzoekjes zijn, maar vaak weet ik al op voorhand het antwoord. Als het aan mij lag, aten we heel vaak pasta. Mijn man houdt ook wel van pasta, maar verkiest nog altijd aardappelen en das ok. Dan maak ik gewoon pasta voor mezelf en een traditioneel vlees, groente, aardappelgerecht voor hem. 
Vandaag maakte ik deze fusilli klaar met kerstomaatjes en mini chipolata. De gouden middenweg want mijn man is dol op vlees (en op gehaktbereidingen), dus hij vond deze pasta helemaal geen probleem. De kom was dan ook helemaal leeg.

Wat hebben we nodig:

  • 250 gr fusilli pasta
  • zout
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 teen knoflook, gepeld en geperst
  • 500 gr (donkere) kerstomaatjes, gewassen
  • de blaadjes van verse oregano
  • scheutje balsamico azijn
  • maldon zoutvlokjes
  • peper van de molen
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 8 mini chipolata (ik had er met kaas, boerenchipolata en gewone)
  • 30 gr pecorino, vers geraspt

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water op het vuur en breng die aan de kook.
  • Voeg de pasta toe en kook hem al dente op een mediumhoog vuur.
  • Ondertussen verwarm je de olijfolie in een diepe hapjespan en fruit je de uisnippertjes glazig.
  • Halveer de helft van de tomaatjes en doe de samen met de hele tomaatjes bij de ui.
  • Kruid met verse oregano, een scheutje balsamico, wat zoutvlokjes en een draai van de pepermolen.
  • In een braadpan laat je wat olijfolie warm worden. 
  • Bak de worstjes rondomrond bruin en gaar.
  • Schep de al dente pasta met een schuimspaan uit het water en voeg ze toe aan de hapjespan.
  • Voeg ook een pollepel (of twee) pastakookvocht toe, zodat de saus zich kan vormen.
  • Warm goed door en laat de pasta verder garen.
  • Neem de pan van het vuur, roer de vers geraspte kaas eronder en werk af met extra oregano.
  • Serveer de worstjes bij de pasta.

TIP:

Hou je niet van de velletjes van de kerstomaat? Haal de tomaatjes dan door de passe-vite voor je er de kruiden aan toevoegt.
Door een deel van de tomaatjes te halveren en een deel heel te laten, creƫer je extra texturen, wat de smaak ook weer ten goede komt.
Ik heb gekozen voor Fusilli Bucati Corti van Barilla, gewoon omdat ik ze zo mooi vond! Ze zijn ronder dan de gewone fusilli, waardoor ze nog meer saus oppakken.




Reacties