Biscuit met rabarber en aardbei

 

Foto Cathy Van de Moortele

Ik zag een foto voorbij komen op het Instagram account van Share My Food, voor een rabarber aardbei cake. Zij haalde haar inspiratie dan weer bij Roeckiesworld. Evelien is een supertoffe foodblogster en ze maakt heerlijke recepten klaar. In onze tuin staan 2 rabarberplanten en ze waren er helemaal klaar voor en schreeuwden: pluk me, pluk me! Wist je trouwens, dat je de stelen van rabarber beter niet afsnijdt maar ze gewoon "uitdraait"? Zeg maar dat mijn opa mij dat geleerd heeft.
Deze cake is zo licht als een biscuit, vol van smaak, met een smeuïge topping van rabarber en aardbei. Wat denk je? Bolletje vanilleijs erbij? Of liever slagroom? Ik heb hem gewoon zo gegeten! Of nee, ik zou liegen: ik heb er meteen twee stukken van gegeten. Het moet maar zo lekker niet zijn.. Dit is mijn versie.

Wat hebben we nodig:

  • 100 gr aardbeien, ontkroond en in stukken gesneden
  • 300 gr jonge rabarber, gewassen, niet geschild, in kleine stukjes gesneden
  • 45 gr aardbeiconfituur
  • 15 gr maïzena
  • 200 gr eieren
  • 120 gr fijne griessuiker
  • 45 gr boerenboter, gesmolten en afgekoeld
  • 120 gr patisseriebloem
  • snuifje zout
  • 5 gr bakpoeder
  • bloemsuiker
  • extra aardbeien ter afwerking

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 180°C. Neem een ronde taartvorm met een diameter van 25 cm en vet hem lichtjes in. Leg er een rond bakpapiertje in en vet ook dat in.
  • Doe de aardbeitjes met de rabarber en confituur in een kom en schep goed om.
  • Los de maïzena op in een klein beetje water en roer dat onder het fruit. Zet even aan de kant.
  • Doe de eieren in de kom van de Kenwood en klop ze los met de draadklopper.
  • Voeg de suiker toe en klop op toch een luchtige massa.
  • Giet de gesmolten en afgekoelde boter in een straaltje bij de eiermassa en klop nog even op.
  • Meng de bloem met het zout en het bakpoeder in een kom. Gebruik hiervoor een garde, zo zijn je droge ingrediënten meteen ook gezeefd.
  • Spatel de bloem voorzichtig door het beslag.
  • Stort het fruit in de bakvorm en giet er het beslag over.
  • Zet de biscuit 50 min in de oven of tot hij mooi gekleurd en gaar is.
  • Laat de biscuit in de vorm een half uurtje afkoelen op een rooster.
  • Maak de randen los door er met een broodmes rond te gaan.
  • Met een spatel ga je langs de randen onder het bakpapier, om de cake mooi los te maken.
  • Zet een bord op de cake en draai hem om. 
  • Werf af met bloemsuiker en extra aardbeitjes.

TIP:

De eieren die ik in mijn recepten gebruik, zijn nagenoeg allemaal eitjes van onze eigen kippen. De ene kip legt eieren met een inhoud van 50 gr, terwijl een andere voor 55 of 70 gr gaat. Daarom weeg ik altijd mijn eieren af en zie je in mijn recepten bv 200 gr ei staan ipv 4 eieren. 

Reacties