De allerbeste chocomousse

Foto Cathy Van de Moortele

Ik heb al zoveel verschillende recepten voor chocomousse uitgeprobeerd. Het ene al beter dan het andere. Maar heel vaak denk ik: ja, dit is het! Dit is het allerbeste chocomoussse recept. Om dan nadien weer een ander uit te testen en hetzelfde te roepen.

Vandaag denk ik, dat ik mijn allerbeste chocomousse gemaakt heb. Een recept, dat ik voor altijd zal blijven gebruiken. Die gezouten boter is toch een specialleke. Ik koop het niet zo vaak, maar speciaal voor dit recept wou ik een uitzondering maken. Heerlijk! Laat de chocomousse een nachtje afgedekt opstijven in de koelkast, dan is hij ideaal. 

Wat hebben we nodig:

  • 200 gr fondant (minstens 70% cacao), gehakt
  • 30 gr gezouten (Franse) boter
  • 6 eierdooiers
  • 6 eiwitten
  • snuifje zout
  • 30 gr fijne griessuiker

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de gehakte chocolade in een hoge steelpan, met de boter.
  • Laat de chocolade smelten op de smeltstand op je fornuis (of in de microgolf of au bain marie).
  • Roer goed door.
  • Klop de eierdooiers met een garde door de chocolade en laat even afkoelen.
  • Klop de eiwitten met het snuifje zout half op in de kom van de Kenwood. Gebruik hiervoor de draadklopper. Zorg dat de kom heel zuiver is.
  • Voeg de suiker toe en klop verder op, tot alle suiker is opgelost.
  • Vervang de draadklopper door de spatel (of gebruik een manuele spatel).
  • Giet de gesmolten en afgekoelde chocolade bij de eiwitten en spatel voorzichtig door elkaar. Ga met de spatel telkens van boven naar beneden maar vermijd het midden van de kom. Breek de eiwitten die je zo zorgvuldig opgeklopt hebt, niet op. Neem je tijd om alles door elkaar te spatelen.
  • Giet voorzichtig over in een kom met deksel.
  • Laat de mousse opstijven in de koelkast.

TIP:

Je kan de chocomousse ook meteen in mooie glazen gieten en zo laten opstijven.
Werk de chocomousse af met vers geklopte slagroom. Tip: voeg eens wat pure cacao toe aan de bloemsuiker en meng die vooraf goed. Voeg die toe aan de halfgeklopte slagroom en klop verder op tot de gewenste dikte.

Reacties