Geroosterde spruiten

Foto Cathy Van de Moortele

Het heeft meerdere jaren, zeg maar ettelijke jaren, geduurd, eer ik spruiten wou eten. Ik hou absoluut niet van de geur van gare spruiten, maar maakte ze wel klaar voor mijn man, die helemaal gek is op spruiten.

Dinsdag ging ik mijn wekelijkse portie groenten/fruit kiezen bij onze lokale groenteboer. Op het krijtbord staat ook altijd vermeld, welke groenten ze zelf gekweekt hebben. En daar stonden ook spruiten bij... de spruiten zagen er eigenlijk helemaal perfect uit: mooi gesloten, helgroen, niet verdord. Ik moest het er op wagen en besloot om er meteen 600 gr van te kopen. Voor mijn man op de gewone klassieke manier. Voor mij geroosterd, met wat pit van chili erbij. Zalig! 

Wat hebben we nodig:

  • 15 grote spruiten
  • olijfolie
  • zout
  • enkele chilivlokjes (of peper van de molen)

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Snij het een klein stukje weg van de spruiten moest het kontje een beetje verkleurd zijn.
  • Snij de spruiten door en leg ze op een bakplaatje.
  • Besprenkel met wat olijfolie en kruid met zout en chili.
  • Zet de bakplaat 15 min in de oven.
  • Draai de spruiten om. Ze zullen al mooi gekaramelliseerd zijn.
  • Laat ze nog 5 min verder garen als dat nodig blijkt.

TIP:

Zorg dat je dagverse spruiten koopt. Koop lokaal en steun de handelaars in je eigen omgeving.

Reacties