Bircher muesli met granaatappel

Foto Cathy Van de Moortele

Ik had per toeval twee granaatappels in huis, omdat ik mijn boodschappenlijstje niet correct had bijgehouden. Geen enkel probleem, want ik vind granaatappel heel erg lekker.
Tijdens een strooptocht door de Turkse supermarkt, kwam ik melasse van granaatappel tegen, een dikke siroop gemaakt van granaatappelsap. Hallo, hoe lekker is dat? Ideaal voor mijn muesli-momentjes of om een dressing mee te maken.
De bircher muesli maak je klaar op dag 1 en je eet hem vanaf dag 2. Hij mag wel een paar dagen in de koelkast staan, daar wordt hij alleen maar beter van. Voeg de toppings toe wanneer je aan tafel gaat, zodat je ook wat vers hebt tussen de geweekte havermout. Gewoon, omdat dat het nog lekkerder maakt.

Wat hebben we nodig:

  • 100 gr havermout
  • 200 ml (soja)melk, ongezoet
  • 50 gr kokosyogurt of Griekse yoghurt
  • 1 stevige appel, gewassen
  • 30 gr blanke amandelen
  • partjes grapefruit, getoaste amandelschilfertjes, granaatappelpitjes
  • melasse van granaatappel

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de havermout in een kom en overgiet met de melk. Schep de yoghurt er door.
  • Rasp de appel, met de pel, grof en meng hem onder de havermout.
  • Voeg ook de amandelen toe.
  • Breng alles over in een propere bokaal met wijde opening, zodat je makkelijk kan scheppen.
  • Zet de gesloten bokaal in de koelkast tot de volgende dag.
  • Schep je portie muesli in een kom en werk af met de toppings.
  • Zoet met melasse van granaatappel.

TIP:

Voeg eventueel extra melk of yoghurt toe op het moment dat je de muesli wilt eten.

Reacties