Geconfijte knoflook

Jullie vragen zich vast al af, of ik ook nog wel eens iets klaar maak, dat niet sous-vide gegaard wordt. Ik geef het toe: het is een zalige manier van garen en ik berg mijn sous-vide bak dan ook niet meer op, hij blijft op het werkblad staan. 

Foto Cathy Van de Moortele
Geconfijte knoflook is heerlijk, zonder dat je hele mond naar knoflook ruikt. Ik gaar ook wel eens hele bollen knoflook in de oven, maar dit gaat evengoed sous-vide. Je hoort wel eens horrorverhalen over knoflook en botulisme en de gevolgen van botulisme zijn ook verschrikkelijk. Zolang je bepaalde regels in acht neem (zeker 20 min garen op 80°C - ik neem 3u op 90°C) + koel bewaren nadien, zal zeker helpen in het doden van de mogelijks aanwezige bacteriën. Geniet van een stokje krokant stokbrood met geconfijte knoflook en wat fleur de sel.

Wat hebben we nodig:

  • 2 bollen look
  • kwaliteitsvolle olijfolie

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm het warmwaterbad voor en stel je sous-vide apparaat in op 3u en 90°C. 
  • Maak de teentjes knoflook los en verwijder de velletjes. 
  • Doe alle tenen look in een vacumeerzakje en giet er een eetlepel olijfolie bij.
  • Trek de zak vacuüm.
  • Confijt de knoflook gedurende 3u.
  • Giet alles in een steriel bokaaltje en giet er nog wat extra olijfolie bij.
  • Sluit goed af en bewaar max 1 maand in de koelkast.

TIP:

Heerlijk door aardappelpuree.
Heb je een vacumeerkamer waarmee je vloeistoffen kan vacumeren? Doe dan gerust meer olijfolie in de zak. Mijn toestel kan niet zo goed overweg met vloeistof, vandaar de kleine hoeveelheid olijfolie in mijn recept.

Reacties