Vitello tonnato met pimientos de Padrón

Foto Cathy Van de Moortele
Omdat je pimientos de Padrón niet zo frequent vindt, had ik er meteen wat meer in huis gehaald. Ik had ook vitello tonnato mee gebracht, met bijhorende tonijnmayonaise en bedacht dat een combinatie van die twee niet slecht kon zijn. En dat had ik goed gedacht. Fijne lunch!

Wat hebben we nodig:
  • 8 pimientos de Padrón
  • olijfolie
  • fleur de sel
  • 5 krieltjes, gekookt en afgekoeld
  • 1 verpakking vitello tonnato met tonijnmayonaise
  • 5 kerstomaatjes, in 4 gesneden
  • peper van de molen
Hoe gaan we te werk:
  • Was de pepertjes en droog ze goed af.
  • Laat wat olie warm worden in een gietijzeren pannetje.
  • Leg de pepertjes in de pan en laat ze blakeren. Draai ze regelmatig om. Ze zijn klaar als er blazen op komen en de pepertjes zacht zijn.
  • Strooi wat fleur de sel over de pimientos en leg ze op wat keukenpapier.
  • Bak de krieltjes op de kruimige kant in wat olie tot ze een mooi kleurtje hebben.
  • Schik het kalfsvlees op het bord.
  • Verdeel pimientos, de krieltjes en de tomaatjes rond de vitello.
  • Werk af met de tonijnmayonaise en een draai van de pepermolen.
TIP:

Bij Delhaize vind ik meestal wel vitello tonnato. Alhoewel ik het ook wel eens helemaal zelf maak, ga ik af en toe voor de makkelijke oplossing.
Pimientos de Padrón zijn groene pepers uit Galicië, in het Noord-Westen van Spanje. In deze periode van het jaar vind je ze bij Lidl en Albert Heijn of je bestelt ze bij je groenteboer. Deze pepers zijn helemaal niet pittig en ideaal als tapas.
Zorg dat de pimientos zeer goed afgedroogd zijn, zodat ze niet spatten wanneer je ze in de pan met olie legt.

Reacties