Kaneelrozijnenbrood

Foto Cathy Van de Moortele
OOOOoooohhh zo lekker! Dit moet echt een van mijn favoriete broden zijn. Na het afkoelen snij ik het brood in dikke sneden en vries ze zo in. Daarna worden ze bewaard voor mijn weekendontbijtjes: getoast aan beide zijden en besmeerd met goeie boter. Nomnom...

Wat hebben we nodig:
  • 75 gr gouden rozijntjes
  • 130 gr volle melk
  • 2 eieren (100 gr), losgeklopt
  • 12 gr verse gist
  • 10 gr fijne griessuiker
  • 420 gr bloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • 5 gr zout
  • 20 gr boerenboter
  • 50 gr fijne griessuiker
  • 1 eetlepel kaneel
Hoe gaan we te werk:
  • Week de rozijnen 30 min in heet water.
  • Giet ze daarna af en dep ze helemaal droog.
  • Doe de melk met de eieren, gist en suiker in de kom van de Kenwood.
  • Stort de bloem op de natte ingrediënten en leg er het zout en de boter op.
  • Laat de Kenwood alles 11 min kneden op lage snelheid.
  • Bol het deeg op en laat het 45 min rijzen in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Haal het deeg uit de kom en ontgas het, door er met je gebalde hand op te slaan.
  • Duw het deeg uit tot een rechthoek.
  • Meng de suiker met de kaneel en strooi het mengsel gelijkmatig over het deeg. Laat één randje aan de korte kant vrij.
  • Strooi de rozijnen over de kaneelsuiker en verdeel ze mooi.
  • Rol het deeg op, te beginnen aan een korte kant en te eindigen aan de rand waar geen kaneelsuiker op zit.
  • Druk goed aan, zodat de rol niet open gaat tijdens het bakken.
  • Leg de deegrol in een bakvorm (ik gebruik hiervoor de rechthoekige bakvorm met deksel van Emile Henry) en laat het opnieuw 45 min rijzen.
  • Ondertussen verwarm je de oven voor op 230°C.
  • Bestrijk het gerezen brood met een beetje room.
  • Zet het deksel op de vorm en plaats het brood 35 min in de oven.
  • Verwijder het deksel en laat het brood nog 3 min verder bakken.
  • Draai de vorm om en laat het brood volledig afkoelen op een rooster.
TIP:

Heb je geen bakvorm met deksel? Zet de temperatuur dan op 200°C.
Door de rozijnen te weken, zullen ze geen vocht onttrekken aan je deeg.
Ik bewaar mijn gist in de diepvriezer en haal telkens 1 blokje van 42 gr uit. Dat leg ik onmiddellijk in een gesloten Tupperware doosje in de koelkast. Bevroren gist wordt snel vloeibaar. Bij gebruik altijd enkele grammen meer toevoegen dan in het oorspronkelijke recept (dat gebaseerd is op verse gist).
Als je niet van rozijntjes houdt, kan je die vervangen door ander (gehakt) gedroogd fruit of door nootjes of chocolate chips.

Reacties