Maïsbrood

Foto Cathy Van de Moortele
Ik heb het klaargemaakt in mijn Lodge pan op de Kamado, maar dit maïsbrood kan je ook gewoon in een ovenschaal in de oven klaar maken. Je hebt er maïsmeel (geen maïzena!) voor nodig en ik heb er nog wat smaakmakertjes bij gedaan.

Wat hebben we nodig:
  • 265 gr maïsmeel
  • 100 gr bloem
  • 45 gr lichtbruine suiker
  • 8 gr bakpoeder
  • 3 gr natriumbicarbonaat
  • 5 gr zout
  • 240 gr melk
  • 120 gr ongezoete karnemelk
  • 120 gr eieren
  • 45 gr boter, gesmolten en afgekoeld
  • 2 pijpajuintjes, schoongemaakt en gesnipperd
  • stukje Spaanse peper, ontpit en fijngesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Meng het maïsmeel met de bloem, suiker, het bakpoeder, natriumbicarbonaat en het zout.
  • In een andere kom klop je de melk met de karnemelk, eieren en afgekoelde boter.
  • Voeg de natte ingrediënten toe aan de droge en meng kort.
  • Roer de pijpajuintjes en het Spaans pepertje door het beslag. 
  • Vet een ovenschaal lichtjes in met wat gesmolten boter of olie.
  • Giet het beslag in de schaal.
  • Bak het maïsbrood gaar in 20-25 min.
  • Snij het maïsbrood in vierkantjes.
TIP:

Ik heb het maïsbrood op de Kamado gebakken, op 200°C, indirecte warmte, in mijn Lodge pan met verdelingen (dit is eigenlijk een pan voor scones, maar gaat dus ook prima voor maïsbrood). Voor deze pan was er wel teveel beslag.
Laat een klein blikje maïs uitlekken en roer het door het beslag.

Reacties